PÅGANG: Et sekretariet tar imot klagene som kommer inn til Finansklagenemnda. Her blir over 90 porsnet av sakene løst. Resten går videre i systemet. ILLUSTRASJONSFOTO
PÅGANG: Et sekretariet tar imot klagene som kommer inn til Finansklagenemnda. Her blir over 90 porsnet av sakene løst. Resten går videre i systemet. ILLUSTRASJONSFOTO
Foto: Frank May / NTB scanpix

Hundrevis av kunder klager på finansrådene

Mens arbeidsgiverne nesten ikke sender inn saker til finansbransjens egen disiplinærnemnd, er det hundrevis av kunder som klager på finansiell rådgivning.

Finansklagenemnda har de siste fem årene mottatt i gjennomsnitt ca 900 klager årlig på bank, finans og verdipapirfond. Ca 200 av klagene er på finansiell rådgivning. De øvrige klagene dreier seg blant annet om betalingskort, innskudd og utlån.

– De vanligste klagene på finansiell rådgivning er når folk har tapt penger og har skuffede forventninger. De klager da ofte på mangelfull informasjon om risikoen, eller at de har fått råd om å investere i et produkt med høyere risiko enn

Med Dine Penger+ har du ubegrenset tilgang til alle Dine Pengers artikler og guider på web, tablet og mobil.

  • Ubegrenset tilgang til DinePenger.no
  • Eksklusive reportasjer, artikler og guider
  • Nettmøter om personlig økonomi

* Abonnementet vil løpe til det sies opp. Betale med Visa eller Mastercard.

Betale med Visa eller Mastercard. Sikker pålogging med SPiD