• Skriv ut artikkelen
 Har du en fin stemme? Slik lyder tittelen i TV2's jobbannonsefinn.no.

Her søkes det etter en programpresentatør med «God TV-stemme». Annonsen er nummer to på listen over de mest besøkte jobbannonsene på finn.no de siste ukene, med 4612 klikk.

Se og bli hørt
Lars Petter Aase, som er promosjef i TV2, tror annonsen er populær fordi man ser på det som en mulighet til å få en fot innenfor mediebransjen:

- Alle vil jobbe i media. Det er gøy og moro. Vi lever også i en enorm se og bli sett-kultur. I dette tilfellet kan du bli hørt, sier Aase til Dine Penger.

Stillingen er åpen for alle til å søke på, noe som Aase tror gjør den ekstra spennende.


Men den overlegent mest populære annonsen er fra elektrikerfirmaet Sønnico Elektro AS som søker montører. Annonsen har hatt hele 8657 klikk, nesten dobbelt så mange som TV2-annonsen.

LES OGSÅ:«Selg» deg riktig på Facebook

De mest populære jobbannonsene:
Kilde: finn.no
 
Utlendinger?
Karriereekspert Thorleif Solstad, administrerende direktør i Solstad Gruppen som blant annet driver innen kompetanseutvikling og karriereutvikling, har flere tanker om hvorfor jobbannonsen er blitt en klikkvinner:

- At en stilling som utlyser elektriker er så populær kan gjenspeile at det er usikre tider i håndverksbransjen. Da prøver man kanskje å søke seg til et sikrere sted.

- Det kan også være at det er mange utlendinger som ser på finn.no og ønsker å komme til Norge fordi det er et tryggere sted å være enn de fleste andre land, sier Thorleif Solstad.

LES OGSÅ:Velg en rock'n roll sjef

«Alle katter er grå»
Han kaller de fleste jobbannonser for «floskler»:

- Arbeidsgiver søker Jesus, og søker fremstiller seg som Jesus. Det er stort sett bare tøv, sier Solstad.

Her er hans råd for å komme utenfor de klassiske tabbene:

1) Man må ikke ta annonsen på fullt alvor og tro at det som står der er bokstavelig ment. Annonsen er som oftest bare en kopi av mange annonser. Tenk friere og spør deg hva de egentlig trenger.

2) Man må prøve gjennom søknaden å dokumentere at man har erfaring som ligner på det arbeidsgiver tror de skal ha. Man må dokumentere med eksempler fra fortiden, og slik vise at man har relevant kompetanse.

3) Hvis man ikke har relevant kompetanse og eksempelvis skifter bransje eller stillingstype, må man klargjøre hva som ligger bak skifte. Det må ikke overlates til leseren.

LES OGSÅ:Dette koster du sjefen

Også fagsjef i Adecco Select, Helene Tronstad Moe, sier det lurt å prøve å sette seg i arbeidsgivers perspektiv:

- Arbeidsgivers perspektiv er hva nettopp du kan bidra med. Den første øvelse blir å reflektere over hvilke behov, ønsker og forventninger som ligger bak stillingsannonsen, sier Moe.

Slik gjør du det:

* Skreddersy cv og søknad til stillingen

* Fokuser på å frem et kjernebudskap. Presenter hva du har av relevant kompetanse, erfaring og interesser knyttet til kjernen i stillingen. Ikke inkluder alle dine erfaringer, men ta med det som er viktigst.

* Det er bedre å la være å ringe, enn å ringe å stille et mindre relevant spørsmål. Det kan virke mer negativt enn positivt.

* Vær troverdig i søknadsbrevet. Ikke lat som du er en verdensmester, men fokuser på å fremheve det du er god til.

* Vær så konkret som mulig. Vis eksempler og bruk gjerne referanser.

Sjekk også de mest populære jobbene fra NAV:

Kilde: NAV