PÅSKEFERIE: Administrerende direktør i Bilkollektivet, Morten Munch-Olsen og barna Julia (6) og Simen (9) reiser til Sørlandet med «delebil».
PÅSKEFERIE: Administrerende direktør i Bilkollektivet, Morten Munch-Olsen og barna Julia (6) og Simen (9) reiser til Sørlandet med «delebil».
Foto: Javad Parsa

1 av 3 nordmenn aner ikke hva bildeling er

Antall medlemmer i bilkollektiver og bilpooler er i kraftig vekst her til lands. Men det er fortsatt mange som ikke kjenner til at bildeling er et alternativ.

Parkeringsplassen like ved T-banestasjonen på Oppsal i Oslo er badet i sol når Morten Munch-Olsen kommer med barna Julia (6) og Simen (9) for å hente transportmiddelet som skal frakte familien til ferie på Sørlandet. For ett år siden solgte familien sin egen bil, og gikk over til å leie bil gjennom Bilkollektivet.

– De årlige kostnadene vi hadde på bilen vi eide var om lag 100.000, og jeg hadde regnet med at vi ville komme til å bruke cirka 60-70.000 kroner på leie av bil med vår bruk, forteller Munch-Olsen, mens han legger medlemskortet på frontruten på den nye Toyota Corolla Hybrid stasjonsvognen.

Det er nemlig slik Bilkollektiv-medlemmene låser opp bilene de leier.

– Ett år senere viser det seg imidlertid at vi ikke har brukt mer enn 25.000 kroner på leie av bil. Som mange andre bildelere har vi nemlig blitt mye mer bevisst på når vi egentlig trenger bil, og leier bare når vi må, legger Munch-Olsen til.

Ønsker du å se hvor mye du sparer på å velge den billigste bildelingsaktøren fremfor den dyreste, kan du se Dine Pengers pristest her (krever abonnement).

Grunnen til at han selv gikk over til bildeling for et år siden, er at han da tok over som administrerende direktør i Bilkollektivet. Nå ønsker Munch-Olsen at alle skal vite om tilbudet, og ser på det å løfte kjennskapen til Bilkollektivet som én av sine viktigste oppgaver.

– Selv om jeg sykler mye, og egentlig var midt i målgruppen for bildeling, hadde Bilkollektivet gått litt under radaren for meg før jeg tok denne jobben, innrømmer direktøren.

Det er han ikke alene om. Faktisk viser undersøkelser at én av tre i den generelle befolkningen fortsatt ikke aner hva bildeling er.

Forsker Vibeke Nenset ved TØI.
Forsker Vibeke Nenset ved TØI.

– Mens danskene har begynt å bruke betegnelsen «delebil» om en bil man kan dele, er delebil for de fleste nordmenn fortsatt en gammel bil man kan plukke deler fra, sier forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI), Vibeke Nenseth.

Hun er én av dem som har sett nærmere på fenomenet bildeling. Nenseth kan fortelle at det har vært en voldsomt økning i interessen. Ifølge tall TØI har kommet frem til, har over 200.000 nordmenn – altså om lag fem prosent av dem med sertifikat – registrert seg i ulike bildelingstjenester, men mange av dem har ennå ikke begynt å benytte seg av tjenesten.

– De første bildelingstjenestene startet så smått opp i 1995, men de siste tre-fire årene har vi sett en eksponentiell vekst.

Ifølge forskeren har den økte interessen å gjøre med verdensomspennende megatrender som delingsøkonomi, miljø og urbanisering. En annen faktor forskeren mener har økt interessen er at det har dukket opp flere muligheter til å leie bil av andre privatpersoner – såkalte peer-to-peer-bildelingstjenester som for eksempel Nabobil og Hyre.

– Vi ser for øvrig at når folk velger å begynne med bildeling, så trumfer convenience – altså hva som fremstår som praktisk og lettvint – kostnadsspørsmålet, sier Nenseth, og legger til:

– I urbane strøk har det for mange blitt et herk å ha privatbil, mye på grunn av vanskeligheter med parkering. Folk gidder ikke lenger å ha ting de nesten ikke bruker.

Nenseth legger til at det alltid vil eksistere de som vil beholde privatbilen. Og i rurale strøk – hvor kollektivmulighetene er færre og det er tettere mellom parkeringsplassene – vil ikke bildeling ta over for egen bil med det første.

"BILNØKKEL": Medlemmene i Bilkollektivet låser opp bilen med medlemskortet sitt.
"BILNØKKEL": Medlemmene i Bilkollektivet låser opp bilen med medlemskortet sitt.
Foto: Javad Parsa

Den økte interessen for bildeling  bekreftes av bildelingstjenestene Dine Penger har vært i kontakt med.

Tjenesten med flest aktive medlemmer akkurat nå er Bilkollektivet, som i all hovedsak er lokalisert i Oslo. Bilkollektivet hadde en vekst på 13 prosent i fjor, forteller administrerende direktør Morten Munch-Olsen:

– Vi har holdt på i over 20 år, men har lenge vært en «hemmelig» tjeneste. I den senere tid har vi drevet målrettet reklame, vært ute i mediene og økt kjennskapen veldig.

For å bli med i de tre bilkollektivene (Bilkollektivet, Bildeleringen i Bergen og Trondheim Bilkollektiv) som er med i Dine Pengers prisundersøkelse, må man betale et andelsinnskudd på flere tusen. Bilkollektivet har i skrivende stund et andelsinnskudd på 5000 kroner.

– Dette er imidlertid penger som man – med unntak av salgsgebyret på 400 kroner – får igjen ved eventuell utmelding. Videre er gjennomsnittlig medlemstid hos oss nesten 10 år, så det blir mange år å avskrive andelsinnskuddet på, påpeker Munch-Olsen.

Bilkollektivet har også sterkt miljøfokus, og gjennomfører nå en ganske stor omdreining i bilparken sin.

– For ett år siden var det åtte elbiler i parken, og nå har vi bikket 50. Vi har også faset ut diesel helt. Selv om vi har vokst mer enn ti prosent, bruker vi nå 15 prosent mindre drivstoff, sier Munch-Olsen.

Trondheim Bilkollektiv opplever en brukervekst på 20 prosent i året, noe som blant annet skyldes at de bevisst har gått ut for å spre informasjon om tjenesten, og at de samarbeider med blant annet borettslag og bedrifter.

– Vi har også valgt å gi studenter en billig inngangsbillett til tjenesten, og vi ser at dette er en god rekrutteringskilder, forteller daglig leder, Leif Tore Andersen.

Også i Bergen har de en andelsbasert bildelingstjeneste ved navn Bildeleringen, og de kan melde om en vekst på mellom 10 og 20 prosent i året – trass i et svært lite reklamebudsjett.

Sjekk Dine Pengers pristest her.

Under finner du en oversikt over selskaper som tilbyr bildeling i Norge.