HØY PRIS ØKER FORVENTNINGENE: Hvis kjøper får en rimelig pris for bilen, vil det være lettere å godta små feil når de eventuelt oppdages, mener juridisk rådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
HØY PRIS ØKER FORVENTNINGENE: Hvis kjøper får en rimelig pris for bilen, vil det være lettere å godta små feil når de eventuelt oppdages, mener juridisk rådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Foto: Lise Åserud, NTB scanpix

Du kan tape penger på å jakte høyest mulig pris for bilen

Tilstandsrapport er et must i forbindelse med kjøp og salg av bruktbil, mener Forbrukerrådet. Hvis ikke risikerer du at kjøper oppdager ukjente feil og krever halve salgsprisen i retur.

I dag er det kun to av ti selgere som koster på seg en tilstandsrapport i forkant av bruktbilsalg. Særlig ved salg av eldre biler, når den forventede salgsprisen i utgangspunktet er lav, kan en tilstandsrapport fort oppfattes som en dyr investering.

Men å tro at man sparer inn ved ikke å ta denne utgiften ved et salg er risikosport, påpeker juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet. Han mener at tilstandsrapport er et must i forbindelse med kjøp og salg av bruktbiler. 

– Å være enig om bilens tilstand, slik at både kjøper og selger vet hva man kan forvente, slurves det mye med. Og når bilen er gammel er det særlig sannsynlig at privatselgeren ikke har det komplette bildet av bilens tilstand.

Juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Foto: Forbrukerrådet

Kjøpers forventning er grunnen til at Forbrukerrådet ber deg tenke deg om to ganger før du legger ut bilen til den høyest mulige pris.

Forbrukerrådets bruktbilbarometer fra tidligere i år påpeker at en selger som krever overpris risikerer at den høye prisen drar med seg urealistisk høye forventninger hos kjøper – noe som i neste omgang kan føre til konflikt.

– Vi har snakket med forbrukere og det er relativt åpenbart at jo mer du betaler, jo mer forventer du. Vet man at man har fått en litt lavere pris, er terskelen for å godta noen feil lavere, sier Thomas Iversen. 

Men kombinasjonen av gamle biler, høye forventninger, komplisert jus og store pengebeløp gjør at mange kjører seg inn i konflikter. Derfor topper bruktbil hvert eneste år klagestatistikken til Forbrukerrådet. 

LES OGSÅ: Tog eller bil? Dette lønner seg mest – i tid og penger (+)

I fjor fikk Forbrukerrådet over 11.000 henvendelser og behandlet omtrent 2200 tvistesaker for bruktbilhandel. 210 av dem gikk helt til Forbrukerklageutvalget. Her fikk kjøper helt eller delvis medhold i 57 prosent av sakene. 

Blant de 2200 sakene var naturlig nok de bilmerkene med flest biler på veien, som Volkswagen og Toyota, best representert. 

Men om man regner tvister per bil, ble rangeringen annerledes: 

Tesla havnet øverst med Land Rover, Fiat og Porsche på plassene bak. Problemer med leveranse og service var blant gjennomgangstemaene i klagene mot førstnevnte, forteller Iversen. 

Vigdis Svennungsen, leder i Naf Advokat.
Vigdis Svennungsen, leder i Naf Advokat.
Foto: Naf

Et kjennetegn ved tvistesaker som gjelder eldre biler er at kjøper krever over halvparten av beløpet eller at kjøpet heves, heter det i bruktbilbarometeret. 

Så om man ryker på et tap i Forbrukerklageutvalget, kan man spørre seg – ville dette skjedd dersom jeg ikke hadde vært mest opptatt av å maksimere gevinsten? 

Som selger må man i alle fall være oppriktig omkring eventuelle feil ved bilen, påpeker Vigdis Svennungsen, leder i Naf Advokat. 

Hun forteller at halvparten av sakene de behandler i løpet av et år omhandler reklamasjon i forbindelse med kjøp og salg av bil. 

– Det viktigste er at man skriver kontrakt. Og så kan det være en fordel med tilstandsrapport for selger og eventuelt en kjøpstest for kjøper, sier Svennungsen. 

LES OGSÅ: Velg riktig bildelingstjeneste – spar tusenlapper (+)

For selgere som setter trygghet øverst, er Nettbil et alternativ. 

Dette er en digital markedsplass for bruktbiler som ved noen tastetrykk gir deg oversikt over hva over 800 forhandlere kan være villige til å gi for akkurat din bil. 

Anders Espelund, daglig leder i Nettbil
Anders Espelund, daglig leder i Nettbil
Foto: Håkon Eikesdal

– Fordelen er at selger ikke sitter på noen risiko etter salget. Bilsalget skjer i kontrollerte omgivelser og når bilen selges videre igjen, har ikke privatselgeren på noe reklamasjonsansvar, forklarer daglig leder Anders Espelund i Nettbil. 

Velger man dette alternativet, må man imidlertid være klar for å ofre noen tusenlapper. Espelund legger ikke skjul på at man får mest for bilen om man selger selv. 

– Hos Nettbil får man en konkurranseutsatt pris basert på hva bilforhandlere er villig til å gi. Hva man får for den, avhenger derfor av hvor attraktiv bilen som selges er. 

Espelund forteller at Nettbil har gjennomført en spørreundersøkelse som viste at egne kunder i snitt får 15.000 kroner mer hos dem enn om de lar forhandleren ta bilen i innbytte. 

– Prisen man får hos Nettbil ligger med andre ord et sted mellom å selge til forhandler og å selge privat. 


Slik ville ekspertene investert 100.000 kr nå

AksjeNorge-lederen hadde satt halvparten av pengene i noe fondsforvalter Jan Petter Sissener er prinsippmotstander av. Slik ville fem eksperter og én menigmann investert 100.000 kroner nå. Les saken her!

17 gode bilkjøp nå

Foto: Siv Dolmen/Eivind Senneset

Elbil eller fossilbil? Luksus eller fornuft? Dette er bilene fire eksperter mener du bør kjøpe nå – hvis du ikke heller vil vente på det nordmenn helst vil ha; elektriske biler i «folke-SUV»-klassen. Les saken her!

Lise (31) sparer 350.000 kroner i året

Foto: Siv Dolmen

Lise Vermelid Kristoffersen skal bli økonomisk uavhengig før hun er 40 år. For Eivind Berg ble en Playstation en dyrekjøpt erfaring, mens for Kjersti Grønseth har det gått sport i å spise billig. Møt de tre pengebloggerne her. Les saken