LANG REKKEVIDDE: Elbilene kan gå lenger og lenger mellom hver lading. Etterspørselen etter biler som kan gå 40 mil før batteriet er tomt, sørger for reservasjonslister med to års ventetid. 
LANG REKKEVIDDE: Elbilene kan gå lenger og lenger mellom hver lading. Etterspørselen etter biler som kan gå 40 mil før batteriet er tomt, sørger for reservasjonslister med to års ventetid. 
Foto: Drew Angerer, AFP

NAF advarer mot dette elbilkjøpet

Prisen er opp mot 100.000 kroner høyere på Finn. – Jeg kan ikke komme på noe eksempel på at dette har skjedd før, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Norge er Europas elbilkonger. Ferske tall fra den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA viser at nesten hver fjerde elbil som ble solgt i Europa mellom januar og juni, ble solgt i Norge. 

Men nordmenns elbilapetitt kommer ikke uten komplikasjoner. For det er en enorm etterspørsel etter flere av de nye elbilene med lang rekkevidde – og bestillingslister lange som et vondt år. Det har skapt et videresalgsmarked der biler ligger ute på Finn for 100.000 kroner mer enn produsentens listepr

Bli abonnent for å lese videre.
Er du abonnent? Logg deg inn her
Prøv 1 måned for 1 krone
Les Dine Penger digitalt

Alt innhold på dinepenger.no.
Avslutt når som helst.

Prøv 1 måned for 1 krone

Ordinærpris kr 69,- pr. mnd.

Digitalt hver dag og magasinet levert hjem

Alt innhold på dinepenger.no.
+ magasinet levert hjem 11 ganger i året.

Prøv 1 måned for 1 krone

Ordinærpris kr 79,- pr. mnd.