LØSNING I SIKTE: Kravet er ikke strøket ennå, men Kjetil Nesse har omsider nådd gjennom hos Møller Tynset som beklager saken. 
LØSNING I SIKTE: Kravet er ikke strøket ennå, men Kjetil Nesse har omsider nådd gjennom hos Møller Tynset som beklager saken. 
Foto: Privat

Møller-verksted krevde at Kjetil skulle betale for dieselgate-service selv

To år etter servicen fikk bilutleier Kjetil Nesse en faktura fra Møller Tynset. De skulle ha ham til å betale 16.000 kroner for service på en såkalt «juksemotor».

Kjetil Nesse er oppgitt over både kundeservicen han har mottatt og kostnadene saken har gitt ham. Men én ting er han klar på: 

– Jeg nekter å betale det Møller Tynset krever, sier han. 

Nesse driver et bilutleiefirma i Balestrand i Sogn og Fjordane. Én av bilene ble kalt inn til service i mars 2017 som følge av Volkswagens utslippsskandale – avsløringene om at selskapet har solgt 11 millioner biler verden over med programvare som pynter på tallene som viser hvor mye helseskadelige stoffer de slipper ut. 

TILBUD: Dine Penger+ ut året for 49 kroner! 

Noen måneder etter ble bilen leid ut og tatt til Oppdal. Her fikk den problemer med eksos-rensesystemet, slik en rekke «dieselgate-biler» fikk etter å ha fått programvareoppdateringen. Bilen ble fraktet til nærmeste verksted, Møller Tynset, som byttet EGR-ventilen. 

– Deretter fikk jeg beskjed om at bilen kunne hentes. Ikke et ord om kostnader ble nevnt og jeg var strålende fornøyd, slik jeg alltid har vært med Volkswagen, sier Nesse. 

Kjetil Nesse, daglig leder i Balholm bilutleige.
Kjetil Nesse, daglig leder i Balholm bilutleige.
Foto: Privat

To år senere, i august i år, fikk 50-åringen imidlertid en faktura i posten. Det var Møller Tynset som krevde at han skulle betale 16.000 kroner for reparasjonen.

– Jeg hadde fått forklart av min lokale bilforhandler at dette ville dekkes av Volkswagen, men da jeg ringte til Møller Tynset var ikke det snakk om. Jeg synes det vil være veldig urettferdig å skulle betale for dette mens andre slipper, sier Nesse. 

I etterkant av utslippsskandalen lanserte nemlig Volkswagen «Tillitsbyggende tiltak». Det innebærer at bilprodusenten vil vurdere alle reklamasjoner som det slås fast at har oppstått som en følge av oppdateringen av de aktuelle dieselmotorene. 

Tiltaket omfatter 11 komponenter, deriblant EGR-ventil, og gjelder i to år etter utslippsjuks-servicen. 

LES OGSÅ: Dine Pengers store arveskole (+)

Nesse kjente imidlertid ikke til tiltaket da bilen ble levert på service og sier han heller ikke fikk noen informasjon om det av verkstedet. Derfor meldte han saken inn til forsikringsselskapet If. 

– Da jeg tok kontakt med Møller Tynset etter å ha fått fakturaen, fortalte de at servicen ikke kan dekkes av «Tillitsbyggende tiltak» fordi den allerede var registrert som en forsikringssak. Jeg synes dette er svært dårlig kundebehandling, spesielt siden de også rotet med fakturaen, sier han. 

Nesse viser til at If hadde betalt inn 9000 kroner til Møller før de sendte ut fakturaen på 16.000 kroner. Da Kjetil Nesse klaget svarte Møller at dette skulle fikses, men fremdeles ville 7000 kroner i egenandel gjenstå. 

– Jeg vil ikke på noen måte godta dette kravet, da det etter min vurdering er gjort flere grove feil i behandlingen fra Møller Tynset, sier Nesse. 

Janne Pedersen i NAF.
Janne Pedersen i NAF.
Foto: Pia Strømstad/Motor

I NAF har de hatt en rekke erfaringer med denne typen saker de siste par årene. Uten å kjenne til saken i detalj, anser seniorrådgiver Janne Pedersen det som sannsynlig at feilen på EGR-ventilen er knyttet til «dieselgate-programvareoppdateringen» dersom denne er oppstått i etterkant av oppgraderingen. 

– Vi har hele tiden sagt at vi mener at Volkswagen må rette opp og ta kostnadene ved å reparere feil som oppstår i sammenheng med oppgraderingen, sier hun.

– Vi har også vært tydelige på at Møller må informere de som er berørt, både om konsekvenser og rettigheter når feil oppstår i etterkant. Kunder som da er uvitende skal ikke bli skadelidende. Dette er Volkswagen sitt ansvar, og det er de som skal bære bevisbyrden hvis de mener at feilen ikke har sammenheng med programvareoppdateringen. 

LES OGSÅ: Slik ville ekspertene investert 100.000 kroner nå (+)

Pedersen sier at Nesse kan komme til dem om han er NAF-medlem, de har hjulpet og vunnet frem i noen saker av denne typen. 

– Hvis ikke kan man gå til Forbrukerrådet, sier hun. 

Det blir imidlertid ikke nødvendig. Kommunikasjonssjef Anita Svanes hos Harald A. Møller svarer nemlig det følgende på Dine Pengers henvendelse: 

– Vi ser at det her kunne vært benyttet et tillitsbyggende tiltak, og vi beklager at dette ikke ble gjort i hans tilfelle. Vi vil kontakte Nesse snarest for å rette opp.

Svanes ønsker imidlertid å rette opp i en oppfatning:

– Til tross for enkelte påstander i ulike kanaler, så er det ikke funnet en reell sammenheng mellom EA189-oppgraderingene og feil på EGR-ventil.

Kjetil Nesse er nå fornøyd med utfallet, men generelt lite imponert over Møller Tynset. 

– Her har det vært masse rot som lett kunne ha blitt ordnet opp i, sier han.

Prøv Dine Penger+ ut året for 49 kroner! Trykk her for å gå til tilbud.


Derfor bør du gå av med tidligpensjon

Foto: Shutterstock

Eller vente. Her er 10 argumenter for tidlig uttak, og 10 argumenter for å vente til du slutter å jobbe. Les saken

Slik blir du millionær på bonuspoeng

Foto: Patrick da Silva Sæther

I «gullstua» på Oslo Lufthavn Gardermoen koser Christian Jostad og Tore Dyrseth seg med gratis mat og drikke før avreisen til Miami, med billetter på forretningsklasse foran i kabinen. De er millionærer på bonuspoeng. Les saken

Lise (31) sparer 350.000 kroner i året

Foto: Siv Dolmen

Lise Vermelid Kristoffersen skal bli økonomisk uavhengig før hun er 40 år. For Eivind Berg ble en Playstation en dyrekjøpt erfaring, mens for Kjersti Grønseth har det gått sport i å spise billig. Møt de tre pengebloggerne her. Les saken