Navneendring.  Målet er å bli en enda bedre bank for deg, skriver Fokus Bank på sitt nettsted. «Vi skifter ikke fokus - vi skifter bare Fokus!», lyder mottoet.
Navneendring.  Målet er å bli en enda bedre bank for deg, skriver Fokus Bank på sitt nettsted. «Vi skifter ikke fokus - vi skifter bare Fokus!», lyder mottoet.
Foto: Illustrasjon: Fokus Bank

Skifter navn:

Fokus Bank er historie

Fra torsdag 15. november skifter Fokus Bank navn til Danske Bank. Det skal gå smertefritt for kundene, forsikrer banken.

Internasjonal bank. Fokus Bank har siden 1999 vært en del av Danske Bank-konsernet. Fra 15. november vil alle bankene som tilhører Danske Bank få samme navn.

Fokus Bank har ca 270.000 kunder og 1000 ansatte fordelt på 36 kontorer i Norge. Hele konsernet består av 21.600 ansatte med ansvaret for over 5 millioner kunder fordelt på 15 land.

Vil bli bedre.– Formålet med reorganiseringen er å bli en enda bedre bank for kundene. Nå bygger vi en organisasjon der beslutningene blir tatt tettere på kundene. Dette vil gjøre prosessene enklere, hurtigere og mer effektive, skrev ordførende direktør Eivind Kolding i Danske Bank i en pressemelding tidligere i år.

Banken begrunner navnebyttet med at Danske Bank er et velkjent merkenavn. De hevder også at de vil kombinere lokal kompetanse med kunnskap om internasjonale forhold.

Dette skal gi kundene raskere beslutninger, de beste produktene og løsninger tilpasset fremtidens behov.

Les også:Boliglånsgebyrer skyter i været

Kortene virker. Du kan fortsatt bruke de samme kortene og kontonummeret ditt er det samme. Faste betalinger, AvtaleGiro og eFaktura videreføres.

Du kan imidlertid merke at kontoene automatisk får nye navn. For eksempel vil Fokus nettspar fra torsdag hete Danske Nettspar. 

Dessuten vil applikasjonene til mobil og iPad fungere på samme måte som før, men du får mulighet til å oppdatere de med ny logo.

Adressen til hjemmesiden går fra å være fokusbank.no til danskebank.no.

Informasjonssjef i Fokus Bank Stian Arnesen
Informasjonssjef i Fokus Bank Stian Arnesen
Foto: Foto: Fokus Bank

Færre mellomledd. Informasjonssjef Stian Arnesen i Fokus Bank bekrefter ovenfor Dine Penger at navnebyttet ikke vil medføre noen praktiske betydninger for kundene.

– Dette skal være med på å gjøre konsernet mer dynamisk. Foruten ny logo, vil ikke dette medføre noen store konsekvenser for kundene.

Har dere mottatt noen negative tilbakemeldinger fra deres kunder?

– Vi har ikke mottatt mange henvendelser fra bekymrede kunder i forbindelse med navnebyttet. Dette vil gjøre banken bedre og det vil komme kundene til gode, sier Arnesen.

Les også:- Banken lurte både kunder og ansatte

Ingen endringer i innskuddsgarantien. For de med bankinnskudd over 2 millioner kroner, er det viktig å vite at banken er medlem av Norsk Bankgarantifond ved en eventuell konkurs.

Når Fokus Bank skifter navn til Dansk Bank skjer det ingen endringer i forhold til bankens garantiordning. Danske Bank er medlem i både den danske og den norske innskuddsgarantiordningen.

Beløp inntil 100.000 euro (ca 735.000 kroner) dekkes av den danske ordningen. Beløp utover dette dekkes av Bankenes sikringsfond. Samlet utbetaling er begrenset opp til 2 millioner kroner.

Les også: Kunder mot Fokus Bank i Høyesterett: Krever 150 millioner i erstatning

Kutter kostnader. I oktober ble det kjent at Danske Bank sier opp 2.000 personer (nesten 10 prosent av bankens ansatte) fra 2013 til 2015. Det er dobbelt så mange som tidligere varslet.

Økt automatisering, stenging av filialer og optimalisering av prosesser på grunn av endret kundeopptreden er grunnene til lavere behov for ansatte, ifølge banken.

Les også:– Kundene fulgte dårlig med

Ingen kundeflukt. I forrige måned skrev Dagens Næringsliv at Fokus Bank mistet storkunden Norrein Gruppen (driver restaurantkjeden Egon), etter et 31 år langt kundeforhold.

Norrein Gruppen valgte i stedet for Fokus Banks erkerival Sparebank 1 SMN som ny hovedbankforbindelse. I et intervju med Dagens Næringsliv ville ikke Egon-ledelsen si noe negativt om Fokus Bank.

I samme intervju går det frem at ingen av Fokus-kundene som ble spurt akter å skifte bankforbindelse etter navnebyttet.

Les også:Tapte hele formuen på dårlig bankråd