KONTAKTET ADVOKAT: Helene Holm Aanerud så fram til påskeferie på Hafjell med familien, men det ble slett ikke som hun hadde tenkt. Her fra Mosetertoppen, et av stedene Hafjell Resort tilbyr leie av hytte.
KONTAKTET ADVOKAT: Helene Holm Aanerud så fram til påskeferie på Hafjell med familien, men det ble slett ikke som hun hadde tenkt. Her fra Mosetertoppen, et av stedene Hafjell Resort tilbyr leie av hytte.
Foto: Geir Olsen/Privat

Forbrukerådet om avbestillingsrettigheter

Helene fikk ikke tilbakebetalt for hytteleie – så snudde Hafjell Resort

Helene Holm Aanerud ble nektet full refusjon for det avlyste påske-oppholdet på Hafjell - selv om hun hadde avbestillingsbeskyttelse. Men det var før Dine Penger tok saken.

Koronaviruset har satt en stopper for utallige planer rundt om i de norske hjem. Fra bursdager og bryllup til ferie og hytteturer – mye har måttet avlyses for å forhindre spredning av viruset, og det kan være vanskelig å vite når du har rett på pengene tilbake. 

To dager før de strenge restriksjonene ble innført i Norge 12. mars, bestilte Helene Holm Aanerud (35) fra Oslo et hytteopphold for påsken sammen med søster og familie ved Hafjell Resort. Totalt var de åtte stykker som skulle ha reist første fredag i april. Aanerud bestilte med avbestillingsbeskyttelse, i tilfelle turen ikke lot seg gjennomføre. Tilleggsgarantien kostet over 900 kroner. 

Prøv Dine Penger+ i 30 dager for kun 1 krone!

Kort tid etter bestillingen ble de strenge reiserestriksjonene innført, hytteforbudet et faktum, og alpinanlegget på Hafjell stengt. Aanerud så seg nødt til å avbestille. 

Siden avbestillingen i slutten av mars har imidlertid Hafjell Resort nektet henne full refusjon. Istedenfor har familien fått velge mellom å booke om til et senere tidspunkt, få tilbake 50 prosent av kjøpssummen – eller møte dem i retten. 

– Jeg sendte meldinger fram og tilbake med dem om hvorfor de ikke ville gå med på refusjon. Da fikk jeg bare beskjed om at det kun gjaldt ved sykdom eller ulykke, og at de ikke ville refundere, sier hun. 

Aanerud kontaktet advokat Bjørn Aksel Henriksen som tok kontakten videre. Han mener det er en rekke punkter i avbestillingsbeskyttelsen som gir Aanerud åpenbar rett på full refusjon.

FIKK IKKE DRATT: Her er Helene Holm Aanerud sammen med mannen Mads Aanerud og sønnene Sebastian (6) og Casper (2) på en annen ferie. 
FIKK IKKE DRATT: Her er Helene Holm Aanerud sammen med mannen Mads Aanerud og sønnene Sebastian (6) og Casper (2) på en annen ferie. 
Foto: Privat

Advokat Henriksen viser til at hun tegnet avbestillingsbeskyttelse i regi av utleier og at det er regulert i kontrakten at en har rett til å avbestille ved sykdom eller annen inngripende hendelse. 

– Det er også spesifisert at dette blant annet gjelder ulykker, akutt sykdom, dødsfall eller uforutsett driftsstopp som gjør at en ikke greier å komme seg til hytta, sier han, og  og legger til at han mener koronapandemien derfor er en situasjon som er dekket av avbestillingsbeskyttelsen. 

Henriksen viser også til et punkt i avtalen som omhandler force majeure, der både leier og utleier har rett til å gå fra avtalen dersom bestillingen ikke kan gjennomføres som følge av krigshandlinger, naturkatastrofer, arbeidskonflikter, lengre avbrudd i vann eller energitilførsel, brann eller andre tilsvarende større hendelser som ingen av partene har kunnet forutse eller påvirke. For Henriksen fremstår det åpenbart at koronapandemien må anses som sistnevnte. 

Hafjell Resort sto imidlertid på sitt. I en e-post skrev de blant annet at advokaten tok feil i sine tolkninger og at de tilbakeviste alle krav.

OPPLAGT: Advokatfullmektig Bjørn Aksel Henriksen mener det er opplagt at familien Holm Aanerud har hatt krav på full refusjon fra Hafjell Resort. 
OPPLAGT: Advokatfullmektig Bjørn Aksel Henriksen mener det er opplagt at familien Holm Aanerud har hatt krav på full refusjon fra Hafjell Resort. 
Foto: Krister Sørbø, VG

Tilbakeviser alle krav

Fram til torsdag ettermiddag begrunnet Hafjell Resort dette med at leier ikke selv hadde blitt syk og at «eller annen inngripende hendelse» i vilkårene kun gjaldt når leier «rammes av vesentlig skade på sitt ordinære bosted som følge av brann, flom eller lignende alvorlig hendelse».

«Korona er veldig alvorlig, men er IKKE en skade som blir påført 'sitt ordinære bosted'», skrev de i en e-post til advokaten.

Når det gjelder force majeure, avviste Hafjell Resort at «tilsvarende større hendelse» i dette punktet kunne knyttes til korona. Hafjell Resort begrunnet at selv om korona er en pandemi, er det fortsatt ikke synonymt med at en hytte eller leilighet ikke har strøm, vann eller brenner – eller for den saks skyld blir skadet slik at den blir ubeboelig.

Forbrukerrådet mener koronaviruset er et typisk eksempel på force majeure.

STØTTER FORBRUKEREN: Forbrukerrådet kan ikke gå inn på tolkningen av en konkret avtale, men koronakrisen er et typisk eksempel på force majeure, sier jurist i Forbrukerrådet Caroline Skarderud.
STØTTER FORBRUKEREN: Forbrukerrådet kan ikke gå inn på tolkningen av en konkret avtale, men koronakrisen er et typisk eksempel på force majeure, sier jurist i Forbrukerrådet Caroline Skarderud.
Foto: Forbrukerrådet

– Uavhengig av en avbestillingsforsikring, er vi av den oppfatning at en leietager kan ha rett på full refusjon av leieprisen, hvis leietageren inngikk leieavtalen før hytteforbudet trådte i kraft og oppholdet bortfalt helt som følge av hytteforbudet, sier jurist Caroline Skarderud.

Når det ilegges et forbud mot å oppholde seg på en fritidseiendom, mener Forbrukerrådet at man heller ikke har plikt til å betale for hytta. Når forutsetningene for leieavtalen endrer seg mye etter signering, kan vilkår i leieavtalen som begrenser retten til prisavslag eller refusjon være urimelige, ifølge Skarderud.

Når forutsetningene for leieavtalen endrer seg mye etter signering, kan vilkår i leieavtalen som begrenser retten til prisavslag eller refusjon være urimelige, sier hun

Fått med deg podkasten vår? «#198 Rydd deg til bedre økonomi»

Krevende for tjenesteyterne

Næringslivsaktører som Hafjell Resort kan likevel være uenige og nekte å gi full refusjon. Skarderud sier det er også fullt forståelig at denne situasjonen er svært krevende for tjenesteyterne.

– Det aller beste er om partene får løst saken i minnelighet. Gjør de ikke det, kan forbrukeren registrere klagesak hos oss i Forbrukerrådet. Da vil saken kunne bli tatt opp til megling, der målet er at partene skal gå i dialog og bli enige om en løsning. Vi er imidlertid ikke en domstol, og hvis et slikt tilfelle ikke får noen løsning hos oss, må det tas til forliksrådet som kan avgi en dom. 

Husker du? Norwegian vant søksmål om «kundenapping»

– Setter forbrukeren sjakk matt

Ifølge advokat hadde Helene Holm Aanerud ikke mulighet til å ta saken videre til Forliksrådet. I bestillingsvilkårene stod det nemlig at dersom Hafjell Resort og gjesten ikke klarer å forhandle seg til enighet, skal eventuell tvist behandles av tingretten på Lillehammer.

Dette mener advokat Bjørn Aksel Henriksen setter forbrukeren i sjakk matt og er «en sleip måte» å prøve å beholde mest mulig penger selv.

– Ved å hindre at kunden kan gå til forliksrådet, tvinger selskapet de aller fleste til å gå med på hva de foreslår, fordi det koster minst 5000 kroner å stille i retten. De fleste har heller ikke mulighet til å drive med dette i en annen kommune.

Hafjell Resort svarer at deres vilkår er hensyntatt innspillene Forbrukerrådet hadde i 2011 for den type kontrakter.

– Det er mulig for kunder av oss til å få bistand fra Forbrukerrådet – og på de 15 årene vi har holdt på har vi hatt én sak, og den ble løst i minnelighet ved hjelp av Forbrukerrådet. I tillegg kan kunder gå til Forliksrådet hvis de er uenige med oss i våre tolkninger, skriver styreleder Jan-Erik Rørvik i en e-post. 

Les resten av tilsvaret lenger ned i saken. 

Nettmøtet om skattemeldingen? Dette svarte ekspertene

MÅTTE OMBOOKE: – Med avbestillingsbeskyttelse tenker du jo at det er mulig å få en refusjon dersom det skulle være et eller annet. Ingen skulle på hyttetur denne påsken. Hadde vi kunnet hadde vi jo dratt. De sier møt oss i retten, men det er det ikke så mange som ha mulighet eller råd til, sier Helene Holm Aanerud. Her sammen med sønnen Casper (2).
MÅTTE OMBOOKE: – Med avbestillingsbeskyttelse tenker du jo at det er mulig å få en refusjon dersom det skulle være et eller annet. Ingen skulle på hyttetur denne påsken. Hadde vi kunnet hadde vi jo dratt. De sier møt oss i retten, men det er det ikke så mange som ha mulighet eller råd til, sier Helene Holm Aanerud. Her sammen med sønnen Casper (2).
Foto: Privat

Opprinnelig ga Hafjell Resort Helene Holm Aanesrud frist til onsdag til å bestemme seg for hva hun ville gjøre. Fordi det var uaktuelt å miste 6000 kroner, valgte hun å booke om turen til neste påske. Ifølge Aanerud fikk hun da beskjed om at avbestillingsbeskyttelsen nå var brukt opp, og at det kun var sykdom som kunne muliggjøre en ny avbestilling

Hun følte seg lurt, og synes det var synd at «Hafjell Resort kom så lett unna».

Forsikringsselskap: Dekker ikke nødvendigvis innlandsreiser

Forsikringsselskapet som Aanerud har, dekker ikke innenlandsreiser, og kunne heller ikke hjelpe henne.

– Mange forsikringsselskaper dekker ikke avbestilling av reiser i innlandet. Forbrukere som er i tvil om hva som dekkes på forsikring, bør gå inn på forsikringsselskapets nettside, de har nå ofte gode oversikter over hva de dekker på grunn av covid-19, sier Skarderud i Forbrukerrådet.

Juristen råder forbrukere generelt å sjekke opp om de har mulighet til å fremme krav mot banken sin gjennom kortreklamasjon hvis du betalte for en reise eller et opphold med kredittkort eller et VISA- eller Mastercard-kort. Da kan du prøve å rette kravet mot banken, og få pengene tilbake ved at de reverserer kjøpet.

Når det gjelder avbestillingsgarantier som er en ekstra beskyttelse, er det vilkårene i den som gjelder, sier Skarderud. Er det snakk om andre typer kjøp – også uten avbestillingsgaranti – mener Forbrukerrådet at de grunnleggende forbrukerrettighetene gjelder, selv om koronapandemien er her: Ytelse forutsetter ytelse – du skal ikke måtte betale hvis du ikke får det du har betalt for.

Les også: Etterlyser tilbakebetaling fra Norwegian

Legger seg flat og gir kunden rett

Torsdag ettermiddag, etter Dine Penger tok kontakt, bestemte imidlertid Hafjell Resort seg for å betale familien tilbake, likevel.

I en e-post skriver styreleder Jan-Erik Rørvik at de har gjort en ny og revurdert vurdering av Avbestillingsbeskyttelsens punkt som det var uenighet om:

– Den reviderte tolkningen og konklusjonen er langt fra utvetydig, men Hafjell Resort har ut fra den nye tolkningen konkludert med at kunden her skal ha rett til 100 prosent refusjon av det hun har innbetalt. Kunden vil derfor få informasjon – også fra oss – om dette, og hun vil få refundert sitt innbetalte beløp istedenfor å benytte sitt tilgodehavende neste påske.

Han sier det er omtalte forhold han ikke mener er korrekt, men at han ut fra den nye vurderingen og konklusjonen som er tatt, nøyer seg med å si at de beklager at kunden måtte gå til mediene før de endret praksis på dette. 

– Dette er noe jeg – som styreleder – må ta på min kappe, og jeg beklager at vi havnet skjevt ut med denne kunden, skriver Rørvik. 

BEKLAGER: Jan-Erik Rørvik, styreleder i Hafjell Resort.
BEKLAGER: Jan-Erik Rørvik, styreleder i Hafjell Resort.
Foto: LARS ERIK SKREFSRUD/VG

Etter en gjennomgang torsdag ettermiddag, har de ikke funnet andre kunder som er i samme situasjon som Aanerud. Rørvik legger til at koronasituasjonen har vært en surrealistisk periode fordi de både har et kundeforhold til dem som har bestilt, men også til de private hytte- og leilighetseierne som de har avtaler med.

Ifølge styrelederen har de prøvd så godt de kan å behandle begge parter på en så korrekt måte som mulig, i tillegg til å ha mange ansatte som nå både er permittert og bekymret. 

Helene Holm Aanerud synes det er rart at de plutselig snur på det, og har lite forståelse for hvorfor de sto på sitt så lenge. Hun mener det burde skjedd med en gang.

– Det tyder på vi egentlig har hatt rett hele tiden, men at det er mange der ute som ikke tør å snakke med avis eller gå rettens vei. Da blir man bare nødt til å booke om.

Hun er likevel nå glad, takker for at de får pengene tilbake, og sier de ikke har noe imot å booke en tur hos dem igjen ved en senere anledning. 

Prøv Dine Penger+ i 30 dager for kun 1 krone!

Lytt til vår podkast: #159 Dette har du krav på hvis ferien feiler

FØLG OSS PÅ INSTAGRAM OG FACEBOOK. Sjekk også ut Facebook-gruppen til podkasten Pengerådet.


 Slik sikrer Arne Magnus (27) seg mot tap gjennom koronakrisen

Arne Magnus Lorentzen Ulland har hatt en defensiv investorprofil lenge før virusutbruddet – da det var høye priser og et optimistisk marked. Det kom godt med da koronapandemien slo ut på børsen i mars. Les hele saken her!

 Stor guide: Disse jobbene kan du starte hjemmefra

Etter å ha blitt delvis permittert, valgte Hege å si opp og satse fullt på sin egen drømmejobb. Er du permittert, arbeidsledig eller bare fått smaken på hjemmekontor? Mette Manus og Gry Sinding deler sine råd for å skape din egen arbeidsplass hjemmefra. Les hele saken her!

 Det store spørsmålet nå: Er markedsbunnen nådd?

Hvem skulle ikke likt å vite om bunnen i markedet var nådd i disse tider, eller om kursene kommer til å falle ytterligere. Er det mulig? Les hele saken her!