Foto: Shutterstock/Faksimile fra Fjordkraft.no

Fjordkraft-kunder kan ha krav på gratis strøm

Mange Fjordkraft-kunder kan ha rett til opptil 6 måneder gratis strøm etter sykmelding eller permittering, selv om Fjordkraft har endret vilkårene til å ikke gjelde ved pandemi. Jørn Nordnes og Odd Erik Johannessen visste ikke at de hadde strømforsikring hos Fjordkraft før de ble permittert og hadde rett på dekning.

Denne våren har forsikringer hatt langt større betydning for flere nordmenn enn ellers. For noen har utgifter som strøm plutselig blitt en sår post i regnskapet på grunn av en permittering eller oppsigelse som følge av koronapandemien. 

542.000 strømleveranser blir i dag levert til privatmarkedet av Fjordkraft. I tillegg til strøm tilbyr Fjordkraft strømforsikringen Trippelgaranti, som blant annet markedsfører seg med å dekke gratis strøm i opptil seks måneder dersom kunden skulle bli syk, arbeidsledig eller permittert. 

Men åtte dager etter statsminister Erna Solberg stengte ned landet og tallet på arbeidsledige og permitterte skjøt i været til historiske dimensjoner, ble avtalevilkårene i Trippelgarantien til Fjordkraft endret til å ikke gjelde ved en pandemi. 

Tre dager senere kunne E24 meldte at det var kommet inn 34.500 nye søknader om dagpenger ved permittering i løpet av helgen og at antallet søknader var nådd 206.000.

– Forsikringsselskapet INSR varslet endring i vilkårene fra 20. april (1 md. varslingsfrist av vilkårsendringer). Koronakrisen er en helt ekstraordinær situasjon som forsikringen aldri var ment å dekke, skriver kommunikasjonsrådgiver i Fjordkraft Frode Fjellstad i en e-post og fortsetter:

– Det at vilkårsendringen kom, er helt naturlige mekanismer som følge av en ekstraordinær situasjon. Risikobildet forsikringsselskapet må ta hensyn til er betydelig endret som følge av pandemien, og dermed får dette konsekvenser for forsikringen, noe vilkårspresiseringene tar hensyn til.

Forsikringsselskapet INSR viser selv til at den globale koronapandemien allerede 20. mars hadde hatt kraftige økonomiske ringvirkninger og at arbeidssituasjonen for et stort antall arbeidstakere ble endret som en konsekvens av endringer i markedsforholdene. 

– Med bakgrunn i dette så vi oss nødt til å gjøre en endring i vilkårene fremover og innta et unntak for epidemier og pandemier. Årsaken til dette, er at den ekstraordinære situasjonen har ført til en vesentlig endring i risiko for selskapet sammenlignet med normalsituasjonen som var gjeldende da forsikringsavtalen ble inngått. Vi så det derfor nødvendig å gjøre denne endringen slik at vi forhåpentligvis kan fortsette å tilby produktet på markedet uten å gjøre premieøkninger, skriver Cathrine Christiansen i EVP Sales i en e-post til Dine Penger. 

Strømkonkurrenter som Hafslund Strøm og Norges Energi har imidlertid ikke endret vilkårene i sine strømforsikringer etter koronapandemien ble et faktum. 

Tilbud: Prøv Dine Penger+ i 3 måneder for 3 kroner!

Permitterte før 20. april har krav på dekning

Ettersom endringene skjedde 20. mars vil de nye vilkårene ikke gjelde før 20. april. Det betyr at eksisterende kunder som hadde Trippelforsikringen og ble permittert før 20. april har rett på dekning etter gamle vilkår. 

Dette bekrefter også Fjordkraft som presiserer at for nye kunder som tegnet forsikring etter 20. mars ble nye vilkår gjort gjeldende umiddelbart.

Forbrukerrådet frykter imidlertid at det finnes mange som ikke selv er klar over at de har strømforsikringer, selv om de betaler for det. Fjordkraft vil ikke gå ut med hvor mange av deres kunder som har Trippelgarantien «av konkurransehensyn», men sier det er en populær forsikring «som mange kunder også bestiller uoppfordret via Min side».

Direktør i Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket er svært skeptisk til strømleverandørenes strømforsikringer.
Direktør i Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket er svært skeptisk til strømleverandørenes strømforsikringer.
Foto: Siv Dolmen

Blyverket sier til Dine Penger at en rekke selskaper selger denne typen forsikringer i kombinasjon med strømavtalene, ofte uten tilstrekkelig informasjon om pris og vilkår. Mange betaler derfor via strømregningen for tjenester de neppe trenger, og som de ikke vet de har, sier hun.

– Vi informerer klart og tydelig før avtaleinngåelse og det kreves positiv aksept via SMS dersom du kjøper via telefonsalg eller andre kanaler. Dersom kunden kjøper på stand/dørbank kreves skriftlig kontrakt hvor kunden må signere et fempunkts skjema for å bekrefte at han/hun har fått informasjon om blant annet Trippelgaranti, sier kommunikasjonsrådgiver i Fjordkraft Frode Fjellstad. 

Les også: Slik får du den billigste – og dyreste – strømmen

Praksisen kom etter Forbrukertilsynet gjorde en gjennomgang og innskjerping av reglene i 2015. 

– De vil bare ha penger inn

– Jeg var ikke klar over at jeg betalte for Trippelgarantien, ler Prosessfagoperatør og Fjordkraft-kunde Jørn A. Nordnes (61) fra Porsgrunn.

Jørn Nordnes.
Jørn Nordnes.
Foto: Hans Dalane-Hval

Da Jørn A. Nordnes ble permittert som følge av koronapandemien i midten av mars og undersøkte hvilke forsikringer han kunne lene seg på, var lettelsen derfor stor da han så at han hadde betalt for denne Trippelforsikringen på strømregningen.

Selv om han vil bli dekket av forsikringen han nå vet at han har, synes Nordnes det er forkastelig at Fjordkraft har endret vilkårene til å ikke gjelde ved en pandemi:

– Jeg blir bare irritert. Det er jo bare fordi de ikke vil betale ut penger til kunder som har sittet og betalt inn en forsikring i årevis uten å ha benyttet seg av den. Men jeg skjønner jo tankegangen, de vil selvfølgelig ikke betale ut penger, de vil bare ha penger inn, sier han til Dine Penger.

Jørn Nordnes.
Jørn Nordnes.

Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket mener at det burde være obligatorisk at kundene må bekrefte at de fortsatt ønsker tjenesten når pris eller vilkår endres.

– Dessverre er dette symptomatisk for bransjen, hvor økning i pris eller at man blir flyttet over på andre avtaler gjemmes bort i nyhetsbrev eller kun kommuniseres på «Min side», som de fleste er sjeldent innom, sier hun.

– Blyverket skal få mene hva hun vil. Mener hun dette skal det gjelde for andre typer forsikring også? Bil, hus og reise? Vi må regne med at reiseforsikringer går opp som følge av korona-krav. Skal kunden da bekrefte dette – og eventuelt plutselig stå uten dersom kunden ikke har akseptert? Dette krever i så fall endring av regelverket, svarer Fjordkraft. 

Les også: Slik får du lavere strømforbruk

Forbrukerdirektør Blyverket mener videre at strøm og strømprodukter for det meste selges på en aggressiv og pågående måte – enten via telefonselgere eller at du blir stoppet på gaten. Det mener hun fører til at folk tar et kjøpsvalg når de er i dårlig i stand til å vite hva de går med på.

Odd Erik Johannesen.
Odd Erik Johannesen.
Foto: Hans Dalane-Hval

Odd Erik Johannessen (46) fra Mandal, bosatt i Oslo ble permittert fra sin stilling som proviantforvalter i Oslo Kiel-Ferge og Color Fantasy 19. Mars. Han forteller han ble Fjordkraft-kunde etter å ha blitt huket inn av en selger ved et kjøpesenter og ble lovet en god avtale.

– Jeg har vel angret siden første dagen, humrer han smertelig.

Ifølge Johannessen sa selgeren at han ville få tre måneder gratis Trippelgaranti, men 46-åringen kan ikke huske å bli informert om at han måtte si opp avtalen selv for å unngå videre belastning.

– Det må i så fall ha blitt sagt i en bisetning, sier han og tilføyer det sikkert er noe som står med liten skrift i en e-post han har fått en gang.

I likhet med Nordnes ble Johannessen først klar over forsikringen da han ble permittert.

– Jeg ble veldig positivt overrasket, men så veldig skuffet igjen når jeg skjønte at vilkårene var endret til å ikke gjelde ved pandemi samtidig som hele Norge sto i dugnad.

Les også: Bli en prutemester – og spar tusener på bank og forsikring

Odd Erik Johannesen ble permittert fra Oslo Kiel-Ferge og Color Fantasy 19. mars. 
Odd Erik Johannesen ble permittert fra Oslo Kiel-Ferge og Color Fantasy 19. mars. 
Foto: Hans Dalane-Hval

Johannessen forteller videre at flere av hans kolleger som også hadde Fjordkraft-avtale, heller ikke var klar over at de hadde forsikringen før ordet ble spredt i en Facebook-gruppe for de ansatte.

Selv sa Johannessen opp abonnementet sitt i Fjordkraft, og har derfor kun fått innvilget erstatning for perioden 16.04.20 til 24.05.20 da han sa opp strømavtalen.

Den tidligere Fjordkraft-kunden peker på at han også satt på en forsikring han ikke visste om i kredittkortselskapet han har, men at disse både sendte informasjon om rettighetene hans i form av e-post og brev i postkassen. 

Odd Erik Johannesen. Her med sønnen Ethan Matheo og kona Rowena.
Odd Erik Johannesen. Her med sønnen Ethan Matheo og kona Rowena.
Foto: Hans Dalane-Hval

– De betaler visst 12 prosent av utestående beløp per måned. Jeg hadde 50.000 der, og fikk 9000 kroner for 6 uker. Hvis de ikke hadde informert meg, hadde jeg ikke vært klar over det, sier han.

At Fjordkraft ikke har informert kundene sine om forsikringen på samme måte synes han er dobbel lureri:

– Når du vet det er en stor krise bør de store selskapene sende ut tydelig informasjon om at kunden har en liten forsikring. Det betyr mye for dem som er berørt. Men det virker ikke som Fjordkraft var interessert i det.

– Hva har dere aktivt gjort for å informere om Trippelgarantien til kunder som har det under koronapandemien?

– Vilkårsendringen er informert om på våre nettsider og med et eget vedlegg til faktura. Dette er den innarbeidede og vanlige varslingsmetoden i Fjordkraft, noe kundene våre også blir opplyst om i alle avtaledokumenter, sier kommunikasjonsrådgiveren i Fjordkraft Frode Fjellstad. 

Videre mener Fjellstad at deres salg ligger godt innenfor kravene til Forbrukertilsynet. 

– Salget er ikke gjennomført før kunden har svart «uttrykkelig Ja» på SMS-melding. Etterpå får kunden mye informasjon. Det viktigste er forsikringsbevis og vilkår etter avtaleinngåelse samt fakturaen vi sender månedlig.

– På Min side viser Trippelgaranti «aktivert» dersom du har tjenesten, og det er også enkelt å trykke «Deaktiver». Trippelgaranti har i tillegg egen varelinje på fakturaen. Nordnes har i så fall «oversett» denne på samtlige fakturaer siden 2016, legger han til. 

NB! Både Jørn Nordnes og Odd Erik Johannessen er nå tilbake i jobb.

Prøv Dine Penger+ i 1 måned til 1 krone!

FØLG OSS PÅ INSTAGRAM OG FACEBOOK. Sjekk også ut Facebook-gruppen til podkasten Pengerådet.