EL-SPARKESYKKEL: I vår ble hovedstaden fargelagt rød og grønn av el-sparkesyklene fra Voi og Tier. Leverandørene opererer med ulik praksis når det kommer til forsikring. 
EL-SPARKESYKKEL: I vår ble hovedstaden fargelagt rød og grønn av el-sparkesyklene fra Voi og Tier. Leverandørene opererer med ulik praksis når det kommer til forsikring. 
Foto: Fredrik Hagen, NTB scanpix

Leie av sparkesykkel kan bli svinedyrt

Påfører du andre skade med en el-sparkesykkel, risikerer du å ende opp med regningen. Dagens løsning er uansvarlig, mener forsikringsselskap.

El-sparkesykler er blitt en vanlig del av bybildet i Oslo. Foreløpig er det to aktører i markedet, Voi og Tier.

En av de største leverandørene, Voi, skriver på sine nettsider at dersom man skader eller ødelegger en el-sparkesykkel, så går dette gjennom din egen forsikring.

– Det betyr at Voi ikke har egen forsikring, hverken for skader på sykkelen eller skader som oppstår på ting eller personer, sier Ole Irgens i Tryg Forsikring.

Han mener fraværet av en slik forsikring kan gjøre turen rådyr, særlig om du kjører på og skader andre

Tryg har tidligere gjort undersøkelser som viser at mange unge ikke har innboforsikring. Studenter eller personer i førstegangstjeneste er for eksempel dekket av foreldrenes forsikring dersom de ikke endrer sin folkeregistrerte adresse.

 Kommunikasjonssjef i Tryg Forsikring Ole Irgens.
Kommunikasjonssjef i Tryg Forsikring Ole Irgens.

 – Innboforsikringen vil også dekke skade på eller tap av selve sykkelen, dersom den defineres som sykkel. Men her er det ofte egenandeler, og det stilles krav til hvordan sykkelen oppbevares. Får man skade på en slik sparkesykkel under bruk, må man regne med utlegg på flere tusen uansett, avhengig av egenandelens størrelse. Har man ikke innboforsikring, må alt dekkes over egen lomme.

Dersom man kjører på en person og invalidiserer vedkommende, så har man sett at utbetaling etter slike personskader havner på godt over 1 million kroner, forteller Irgens.

Han mener Voi og de andre selskapene som driver med utleie av sparkesykkel må tilby en forsikring på lik linje med den bilutleiefirmaene har. 

– Da er man dekket for skader på sykkel, seg selv og andre. Det er grovt uansvarlig å henvise til utleiers egen innboforsikring, særlig når vi vet at mange av dem som leier syklene er unge mennesker som sannsynligvis ikke engang vet om de har en slik forsikring eller ikke.

Voi svarer at de er i en prosess med å lage en forsikringsordning for sine brukere.

- Vi jobber med å lage en global forsikringsordning, som ikke er påkrevd og vil være inkludert for alle brukerne våre, for alle landene vi opererer i. Vi er for tiden i kontakt med flere forsikringsselskaper, og som mange kan tenke seg er dette en tidkrevende prosess. Når vi har fått i stand et partnerskap vil vi kommunisere dette, sier Kristina Nilsson, PR-sjef i Voi.

Hun forklarer videre hvorfor de viser til innboforsikringen på sine nettsider.

- Vi forholder oss til de reglene som gjelder i Norge, og her sees el-sparkesykler på som sykler, og er derfor dekket av innboforsikringen.

Tier, den andre leverandøren av el-sparkesykler i Oslo opplyser at alle deres sparkesykler er dekket av en tredjepartsforsikring fra AXA Tyskland.

– Brukeren trenger ikke å ha en egen ansvarsforsikring, det eneste unntaket er dersom du forårsaker en ulykke, og ikke har en privat forsikring, så må du selv dekke skade på dine egne eiendeler, sier Bodo Baunmühl, kommunikasjonsdirektør i Tier. 

Sjef for Tier Mobility i Oslo, Lars Christian Grødem-Olsen forklarer at dersom man forårsaker en ulykke, dekker altså selskapet et eventuelt erstatningskrav gjennom tredjepartsforsikringen. 

Om kort tid  kommer det en tredje aktør inn i markedet for utleie av el-sparkesykler. Norske Zvipp er snart klar for lansering. Markedsansvarlig i Zvipp, Sebastian Solberg forteller at de har forsikring, men han vil ikke dele detaljer om hva dette dekker.

– Vi vil ikke gå ut med hvilken type forsikring vi har, fordi vi forsøker å holde kortene litt tett inntil brystet, sier Solberg.

(saken fortsetter under videoen)

Problemstillingen med ansvarsforsikring er også aktuell for vanlige sykelister. Dersom du leier en bysykkel i Oslo, er du selv ansvarlig for eventuelle skader du påfører andre. Du er også ansvarlig for skader på selve sykkelen.

Ifølge vilkårene til Oslo Bysykkel, blir du erstatningsansvarlig dersom sykkelen er mistet, stjålet eller totalvraket. Etter 14 dager vil du bli belastet 7500 kroner, selv om du på et senere tidspunkt returnerer sykkelen.

– Dersom sykkelen er så ødelagt at den ikke lenger er tilgjengelig for andre medlemmer, må brukeren dekke kostnaden for en ny sykkel, sier markedsansvarlig Nanna Reiss.

Prisene for å låse opp el-sparkesyklene er den samme fra de forskjellige leverandørene i hovedstaden, og koster 10 kroner. Når du har låst opp sparkesykkelen, koster det deretter 2 kroner i minuttet for Voi, og 1,50 for Tier.

– Når Zvipp lanseres vil det koste 10 kroner å låse opp sykkelen, og minuttprisen vil ligge på 2 kroner i minuttet, sier Solberg.

Han forteller videre at det vil være komme tilbud med lavere priser i forbindelse med introduseringen av de nye el-sparkesyklene.

Lanseringen av Zvipp har vært ventet lenge, men Solberg sier at det foreløpig ikke foreligger noen lanseringsdato.

Har du abonnement på Dine Penger? Prøv oss i én måned for én krone. Her er noe av det vi har skrevet om den siste tiden:


Lise (31) sparer 350.000 kroner i året


Foto: Siv Dolmen

Lise Vermelid Kristoffersen skal bli økonomisk uavhengig før hun er 40 år. For Eivind Berg ble en Playstation en dyrekjøpt erfaring, mens for Kjersti Grønseth har det gått sport i å spise billig. Møt de tre pengebloggerne her. Les saken

Bli millionær på bonuspoeng

Foto: Patrick da Silva Sæther


I «gullstua» på Oslo Lufthavn Gardermoen koser Christian Jostad og Tore Dyrseth seg med gratis mat og drikke før avreisen til Miami, med billetter på forretningsklasse foran i kabinen. De er millionærer på bonuspoeng. Les saken

Velg riktig lastesykkel

Foto: Siv Dolmen

– Dette er hovedtransportmiddelet til hele familien, sier Kari Anne Solfjeld Eid, mens hun laster både barn og bagasje opp i den praktiske lastesykkelen sin. Men det er store prisforskjeller på lastesyklene. Les saken


Spar tusenlapper på riktig bildelingstjeneste

Foto: Javad Parsa

Dersom du bruker bilen lite og bor i urbane strøk, kan bildeling være noe for deg. Men ikke gå til første og beste tilbyder, for vår pristest viser at det er store prisforskjeller. Les saken