Direktør i Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket går hardt ut mot strømselskapenes forsikringer som hun sier mange ikke vet at de har, og råder forbrukerne om å si opp avtalen. Strømleveandørene mener hun drar alle over en kam. 
Direktør i Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket går hardt ut mot strømselskapenes forsikringer som hun sier mange ikke vet at de har, og råder forbrukerne om å si opp avtalen. Strømleveandørene mener hun drar alle over en kam. 
Foto: Siv Dolmen

Forbrukerrådet advarer mot dyre og dårlige strømforsikringer: – Dette er lureri

Strømselskaper selger dyre strømforsikringer som de færreste vil får nytte av. Det mener Forbrukerrådet som nå går ut og advarer mot disse produktene.

Du bør sjekke strømavtalen din, og dersom den inkluderer en strømforsikring, er vårt råd at du bør du kvitte deg med den. Dette er forsikringer de færreste har nytte av, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket. 

Ifølge Forbrukerrådet selges forsikringene nemlig i kombinasjon med strømavtalene, ofte uten tilstrekkelig informasjon om pris og vilkår – mange betaler derfor via strømregningen for tjenester de neppe trenger, og som de ikke vet de har.

Strømforsikringene er ofte gratis i tre måneder før strømselskapene begynner å ta seg betalt. Mange selskap krever i mellomtiden avtalegiro på strømfakturaen. Da trekkes strømregningen automatisk, uten at kunden ser den i nettbanken. Dermed er det lett å overse at strømregningen øker, opplyser de i en pressemelding. 

– Disse forsikringene skal dekke strømregningen hvis du blir arbeidsledig eller syk. Men de er så fulle av unntak og forbehold at de nesten aldri gjelder, sier Blyverket til Dine Penger. 

Tilbud: Prøv Dine Penger+ i 3 måneder for 3 kroner!

LES OGSÅ: Fjordkraft-kunder kan ha rett på gratis strøm

Videre sier hun forsikringene er ment å være en garanti for deg dersom du plutselig får langt dårligere råd, og at du skal være forsikret mot det med disse produktene.

– Men i praksis er det ikke det som skjer. For det er så mange unntaksbestemmelser i vilkårene. De gjelder ikke første måneden du er syk, de gjelder bare fast ansatte, og ikke folk i andre ansettelsesforhold. Dessuten forbeholder selskapene seg retten til å endre både vilkår og pris med en måneds varsel, sier Blyverket.

Ifølge Forbrukerrådsdirektøren har flere selskaper også lagt inn unntak for folk som er rammet av coronaepidemien, noe som reduserer verdien av forsikringen ytterligere.

Les også: Slik får du den billigste – og dyreste – strømmen

Strømforsikringsavtalene tilbys av blant andre Fjordkraft, Hafslund og Norges Energi under navn som Trippelgaranti, Trygg hverdag og Sparepakken. 

– Strøm er strøm og det er ingen kvalitetsforskjell på det som kommer ut av støpselet i veggen. Derfor er mange strømselskaper særs kreative i å utvikle avtaler som har mange forskjellige navn og har mange forskjellige vilkår. Og ofte legges det inn tilleggsprodukter som du tror beskytter deg men som i praksis bare lurer deg for penger, sier Blyverket.

Hun legger til at strøm og strømprodukter for det meste selges på en aggressiv og pågående måte – enten via telefonselgere eller at du blir stoppet på gaten. Det mener hun fører til at vi tar et kjøpsvalg når vi er i dårlig i stand til å vite hva vi går med på. 

Dessuten, sier hun, er dette forsikringer mot arbeidsledighet og sykdom i jobb som også blir solgt til folk som er pensjonert eller uføretrygdet og ikke er i jobb hverken nå eller fremover.

Problemet, mener Blyverket, er at jo flere produkter selskapene baker inn i avtalene og jo flere avtaler de tilbyr, jo vanskelig er det for vanlige kunder å se hva de faktiske prisene er, og sammenligne med andre aktører.

– Vi mener dette er lureri. Det er produkter som er ment å loppe oss for penger. Det er ekstremt uheldig at disse forsikringene også selges til folk som ikke er i jobb. Dette må selskapene slutte med umiddelbart, sier Blyverket.

Dersom du har en dyr strømavtale som du ikke trenger, så kvitt deg med den – det er enkelt å si den opp, råder forbrukerdirektøren. Hennes tips til folk som vil finne de billigste strømavtalene er å gå inn på Forbrukerrådets egen prissammenlikningsportal strømpris.no.

Husker du? I fjor advarte Forbrukerrådet mot å la seg lokke av strømselskapenes forsikring mot strømsjokk.

Strømleverandørene svarer: – Males med bred pensel

Dine Penger har snakket med strømleverandørene Hafslund Strøm, Norges Energi og Fjordkraft som alle reagerer på Forbrukerrådets utspill. 

– Vi er tydelige overfor våre kunder at dette er en tilleggstjeneste, det kommer frem av vilkår, egen kundedialog, Mine Sider og faktura, sier kommunikasjonssjef i Hafslund Strøm Julie Hæhre.

Kommunikasjonssjefen mener Forbrukerrådet maler med bred pensel og ikke ser at det er forskjell på tjenestene de kritiserer. Videre mener hun det er «søkt å generalisere på denne måten». Hun viser til at deres forsikring Trygg Hverdag gjelder fra dagen den tegnes, for sykdom, permittering eller arbeidsledighet. 

– Når kunden har vært sykemeldt, permittert eller arbeidsledig i minst 30 dager, utbetales erstatning tilbake fra datoen forsikringen ble tegnet, i motsetning til hva Forbrukerrådet hevder. Forsikringen gjelder alle sykemeldinger, også ved sykemelding som er lavere enn 100 prosent og gjelder også ektefelle eller samboer, opplyser Hæhre. 

Les også: Slik får du den billigste – og dyreste – strømmen

Videre poengterer hun at Hafslund Strøm ikke har endret vilkår på grunn av korona-situasjonen, og at deres forsikring fortsatt gjelder uansett årsaken bak sykemelding, permittering eller arbeidsledighet. Med unntak av en GDPR-oppdatering i 2018 (som definerte Databehandlere og lignende.)- var sist gang deres vilkår ble endret i 2017, ifølge kommunikasjonssjefen, som hun hevder var til det bedre for forbruker: «Blant annet ved at beløpet som utbetales for å dekke strømregningen minimum er 2000 kroner, uansett om regningen til kunde er lavere, restsummen utbetales til forbruker», sier Hæhre. 

Hun poengterer også at de i april i år sendte ut ekstra informasjon til sine kunder med Trygg Hverdag med en påminnelse om at de kunne benytte seg av forsikringen dersom de var syke, permitterte eller sykemeldte også som følge av Covid19-situasjonen. Hæhre ønsker i tillegg å få frem at Hafslund Strøms forsikring også dekker nettleie, ikke har krav om avtalegiro, og at det følger av Forsikringsavtaleloven at eventuelle endringer i forsikringsvilkår skal varsles med 30 dager.

Norges Energi mener også at Forbrukerrådet grer alle aktører over en kam.

– Kunder som har Sparepakken kan få fritak for strømregningen fra første dag inkludert nettleie dersom de blir sykemeldt, arbeidsledig eller permittert i mer enn 30 dager. I forbindelse med Covid 19 har svært mange av våre kunder benyttet seg av dette, og det er vi veldig glad for, sier markeds- og kommunikasjonssjef Geir Arne Gundersen. 

Lytt til Pengerådet: #94 Spar penger med riktig strømavtale

Han understreker at deres forsikring kalt Sparepakken også gjelder for ektefelle/ samboer og øvrige i husstanden over 18 år og at vilkårene i Sparepakken sist ble endret i 2018, og da til det bedre for kunden. 

– Vi registrerer at det er andre aktører som har endret vilkårene den seneste tiden, og vi kan forstå at Forbrukerrådet reagerer på det, legger Gundersen til. 

Både Norges Energi og Hafslund oppgir at kunder som har et tilleggsprodukt eller tillegstjeneste utover strøm er mer fornøyd enn de som kun har strømleveranse og viser til egne undersøkelser.

Fjordkraft mener at deres salg av Trippelforsikring ligger godt innenfor kravene til Forbrukertilsynet. 

– Salget er ikke gjennomført før kunden har svart «uttrykkelig Ja» på SMS-melding. Etterpå får kunden mye informasjon. Det viktigste er forsikringsbevis og vilkår etter avtaleinngåelse samt fakturaen vi sender månedlig, sier kommunikasjonsrådgiver Frode Fjellstad til Dine Penger. 

– På Min side viser Trippelgaranti «aktivert» dersom du har tjenesten, og det er også enkelt å trykke «Deaktiver». Trippelgaranti har i tillegg egen varelinje på fakturaen, legger han til. 

20. mars endret Fjordkraft vilkårene i sin strømforsikring til å ikke gjelde ved en pandemi. De nye vilkårene trådte i kraft fra 20. april. 

– Vilkårsendringen er informert om på våre nettsider og med et eget vedlegg til faktura. Dette er den innarbeidede og vanlige varslingsmetoden i Fjordkraft, noe kundene våre også blir opplyst om i alle avtaledokumenter, sier kommunikasjonsrådgiveren i Fjordkraft Frode Fjellstad. 

Lytt til Pengerådet: #139 To veier til lavere strømregning

FØLG OSS PÅ INSTAGRAM OG FACEBOOK. Sjekk også ut Facebook-gruppen til podkasten Pengerådet.