Rasende kunder advarer mot teleselskap:

– Ødelegger livskvaliteten til folk

Phonect-kunder klager på telefonselgere som skal ha utgitt seg for å ringe fra Telenor, og som villeder om abonnementstype, pris og bindingstid. Flere har fått uventede gebyrer på rundt 10.000 kroner.

En rekke kunder føler seg lurt av Phonect – et teleselskap som retter seg mot små og mellomstore bedrifter. 

De reagerer blant annet på selgere som skal ha utgitt seg for å representere Telenor når den eneste faktiske forbindelsen mellom selskapene er at Phonect leier seg inn på Telenors mobilnett. Telenor sier de er klar over problemstillingen og at de håper å få stoppet praksisen så fort som mulig.

HØSTTILBUD: Få Dine Penger+ ut året for 49 kroner

Flere klagere påpeker også at Phonects selgere skal ha forsikret dem om at det ikke var noen bindingstid, til tross for at man finner både «avtaletid» og «oppsigelsestid» i kontrakten. Å bryte ut før den to år lange avtaletiden er over, koster nesten 4000 kroner.

24 måneders binding er vanlig når det kommer til bedriftsabonnement. Men kunder forteller at de ikke oppfattet at det var et bedriftsabonnemente de ble solgt. Prisene som kunder overbevises med, blir dermed langt mindre attraktive når første faktura kommer og de innser at selgeren presenterte avtalen eksklusive merverdiavgift. 

Disse faktiske vilkårene finner kundene om de trykker seg inn på lenken som følger med SMS-en der kundene bekrefter abonnementet. Men om de har besvart denne med «Ja», er det allerede for sent. Siden de nettopp har gått med på å kjøpe et bedriftsabonnement, har de ikke samme rettigheter som en forbruker. Angrerettloven gjelder ikke. Skal de ut, må de betale. 

Frustrasjonen luftes i disse dager i Facebook-gruppen «Vi som er svindlet av Phonect». Den administreres av lofotværingen Sigve Fredriksen. Han fikk tidligere i år løst sin sak etter mange timers innsats og ønsker nå å advare andre mot det han oppfatter som en useriøs bedrift.

MISFORNØYD: Sigve Fredriksen, tidligere Phonect-kunde.
MISFORNØYD: Sigve Fredriksen, tidligere Phonect-kunde.
Foto: Privat

Historien til Fredriksen startet i fjor høst, da han ble overbevist av en Phonect-telefonselger om å bytte avtale for familiebedriften. 

– Tilbudet var veldig bra, omtrent en tredjedel av prisen vi betalte Telenor. Jeg ble også opplyst om at det ikke var noen bindingstid, så i verste fall kunne vi bare bytte igjen, sier han. 

Familiemedlemmene mottok hver sin tekstmelding, med en lenke til avtalene. Siden Sigve Fredriksen hadde blitt presentert det han anså som et billig abonnement, ga han familien tommel opp. De svarte alle «Ja» på SMS-en fra Phonect – uten å lese avtalevilkårene i SMS-en. 

Å være kunde hos Phonect var imidlertid ikke så bra som de hadde håpet. Fredriksen forteller at servicen var mangelfull, at SIM-kort ble levert for sent og at de mottok fakturaer med uregelmessige mellomrom, regninger som var dyrere enn forventet. Etter et halvt år besluttet familien derfor å si opp avtalen. 

Men ikke lenge etter mottok Fredriksen et siste krav fra Phonect. Det beløp seg til 11.364 kroner, da Phonect krevde over 3700 kroner i avbruddsgebyr for hvert av de tre abonnementene. 43-åringen skjønte ingenting, telefonselgeren hadde jo forsikret ham om at avtalen var uten bindingstid. 

Bokstavelig sett stemte også dette, men det Fredriksen først senere innså var at Phonect opererer med «avtaletid». Det går frem av avtalen man kommer til hvis man trykker på lenken i SMS-en de mottok.

LES OGSÅ: Dette er fondstypen for deg som ikke tar sjansen på aksjer (+)

Deretter fulgte en masse styr, sier Sigve Fredriksen. Han tok seg fri fra familiebedriften og tilbrakte en uke på hjemmekontoret med telefonen og Phonects kundeservice. Fredagen den uken ble han omsider hørt og kravene ble strøket. 

– Det var vel og bra, men jeg avsluttet samtidig med å si at jeg ikke var fornøyd før de hadde slettet samtlige krav fra andre kunder som er blitt lurt på samme måte. Det er mange mennesker som ikke har ressurser til å stå på og presse Phonect som jeg måtte for å få min rett, sier han. 

TOÅRING: Phonect har satset på mobiltelefoni i to år nå. De har nå 28 000 aktive SIM-kort rundt om i landet. 
TOÅRING: Phonect har satset på mobiltelefoni i to år nå. De har nå 28 000 aktive SIM-kort rundt om i landet. 
Foto: Hans Jordheim

Det er nemlig ikke alle andre som har klart å finne en løsning med Phonect. Et titalls tidligere kunder har derfor tatt saken videre til Brukerklagenemnda. De har i år mottatt 34 klager på selskapets mobiltelefontjeneste, nøyaktig dobbelt så mange som Talkmore (8), Telenor (6), Telia (3) og OneCall (0) har fått til sammen. 

Flesteparten av klagene dreier seg om kunder som mener de ble fortalt at avtalen kom uten bindingstid, men som har blitt fakturert tusenvis av kroner når de har sagt opp abonnementet.

Nemnda har imidlertid ikke gitt noen av dem medhold. Den er klar på at så lenge de har hatt tilgang på informasjonen, har selskapet sitt på det rene. Dermed har kunder blitt nødt til å punge ut. Senest forrige måned ble det eksempelvis vedtatt at en bedriftsleder må betale 30.000 kroner for oppsigelse av åtte abonnementer. 

Arvid Inge Hansen (69) er en av de siste som har tatt saken sin til Brukerklagenemnda.

Hansen bestrider i det hele tatt å ha akseptert noe som helst fra Phonect. Det var i slutten av mai at han ble oppringt av en selger som ifølge ham introduserte seg som representant for Telenor. Han takket da ja til at de skulle ordne mer mobildata for ham, forteller ballangsværingen. 

FRUSTRERT: Arvid Inge Hansen mener han ikke har takket ja til noe som helst fra Phonect. 
FRUSTRERT: Arvid Inge Hansen mener han ikke har takket ja til noe som helst fra Phonect. 
Foto: Privat

Hansen fikk deretter en SMS fra Phonect hvor han ble bedt om å bekrefte inngåelse av bedriftsabonnement, men hevder selv at han ikke så denne før tre uker senere. Derfor reagerer han på at meldingsloggen viser at han fikk enda en SMS, noen minutter etter den første, der Phonect takker for bekreftelsen. 

– Jeg har aldri takket ja til noe som helst fra Phonect. Jeg hadde ikke engang hørt om selskapet før jeg fant et nytt SIM-kort fra dem i postkassen min da jeg kom hjem fra reise noen uker senere, sier han. 

Korrespondansen med Phonect har i etterkant dreid seg om en helt ulik forståelse av hva Hansen faktisk har gått med på. Phonect sier at deres logg bekrefter at han takket ja til tilbudet om bedriftsabonnement for et foretak som Phonect mener Hansen har to nummer knyttet til, et foretak som ifølge 69-åringen har vært uten aktivitet i en årrekke.

De fastholder derfor at avtalen er gyldig og at Hansen må betale avbruddsgebyr om han vil avslutte abonnementet. Dette pluss abonnementskostnadene i den tre måneder lange oppsigelsestiden beløper seg til over 8000 kroner.

– Det har blitt noen ganske dårlige dager som følge av dette rotet. Phonect ødelegger livskvaliteten til folk, sier Arvid Inge Hansen. 

LES OGSÅ: Enkle og smarte grep som øker verdien på boligen din (+)

Phonect ble stiftet i 2004, men har først de siste to årene satset på mobiltelefoni. Det har resultert i over 28.000 aktive SIM-kort så langt, forteller daglig leder Torbjørn Hulbak. 

Selskapet har hittil hatt en inntektstopp på 178 millioner kroner i 2016, men vil i år komme til å overstige 200 millioner kroner for første gang, sier Hulbak. Han legger ikke skjul på at veien mot vekst har blitt brolagt med delvis mangelfull service. 

– Spesielt mot slutten av fjoråret og på starten av 2019 var kundehåndteringen vår noe vi hverken er fornøyd med eller stolt av. Dette skyldes at vi rett og slett ikke rakk å ansette nok personell på kundeservice raskt nok, sier han. 

– Hvorfor har Phonect-selgere utgitt seg for å være fra Telenor? 

– Vi har ikke grunnlag for å si at selgere har utgitt seg for å ringe fra Telenor, men kunder har fått inntrykk av det og det er stor nok feil i seg selv. Dette er selvsagt ikke i henhold til retningslinjene våre, og er noe som utbedres kontinuerlig. 

VIL VOKSE: Phonect-sjef Torbjørn Hulbak ønsker å ta større markedsandeler i markedet for bedriftstelefoni. Han er klar på at Phonect har gjort enkelte feil og at de jobber kontinuerlig for å forbedre seg. 
VIL VOKSE: Phonect-sjef Torbjørn Hulbak ønsker å ta større markedsandeler i markedet for bedriftstelefoni. Han er klar på at Phonect har gjort enkelte feil og at de jobber kontinuerlig for å forbedre seg. 
Foto: Hans Jordheim

– Har dere kommunisert tydelig nok til kunder at tilbudet dreier seg om bedriftsabonnement?

– Vi mener at vi over lang tid har opplyst om at vi ringer fra Phonect Bedrift, men siden vi får denne type kommentarer, er det ikke tvil om at vi ikke har vært tydelige nok. Derfor har vi fra og med 1. oktober spesifisert i rutinene at vi skal opplyse kunden eksplisitt om at prisene er eksklusive merverdiavgift. 

– Et gjentakende poeng dreier seg om misvisende informasjon om bindingstid. Er det greit å svare nei om kunden spør om dette, all den tid dere har «avtaletid»? 

– Nei, det er definitivt ikke greit. Vi har abonnement både med og uten avtaletid og i de tilfeller det inngås abonnement med avtaletid informeres det alltid om at denne er 24 måneder. Det fremkommer også tydelig av våre vilkår at dersom avtaletiden ikke holdes, fører dette til et bruddgebyr på 3000 kroner, noe som er vanlig i bransjen.

– Dere har forsøkt å selge til personer med enkeltmannsforetak som har vært inaktive over lenger tid, noe som ifølge flere har bidratt til at de ikke skjønte at det dreide seg om bedriftsabonnement. Hvordan bestemmer dere hvem dere ringer? 

– Det er her vi har lært mest opp gjennom og derfor har vi strammet inn veldig på ringegrunnlaget, fra at vi tidligere ringte alle enkeltmannsforetak. Vi har nå innført kriterier på at man må være momspliktig og vi har strammet inn noe på hvilke aldersgrupper vi ringer. 

– Utenfra kan det se ut som at Phonect satser på å lure inn kunder som deretter enten må betale mer enn de forventet eller tusener i bruddgebyr. Er dette planen deres? 

– Dette er så langt unna forretningsmodellen vår som det overhodet er mulig å komme. Disse sakene er belastende for oss og det er beklagelig at det blir sånn. Vi jobber hardt med å løse dem på best mulig måte, og der vi oppdager at vi har gjort feil, retter vi opp. Men så er vi ikke Mor Teresa heller, så mener vi at vi ikke har gjort feil, forventer vi at den andre parten holder seg til avtalen - noe som er vanlig i all næringsvirksomhet, sier Torbjørn Hulbak. 

Prøv Dine Penger+ ut året for 49 kroner! Trykk her for å gå til tilbud.


Derfor bør du gå av med tidligpensjon

Foto: Shutterstock

Eller vente. Her er 10 argumenter for tidlig uttak, og 10 argumenter for å vente til du slutter å jobbe. Les saken

Slik blir du millionær på bonuspoeng

Foto: Patrick da Silva Sæther

I «gullstua» på Oslo Lufthavn Gardermoen koser Christian Jostad og Tore Dyrseth seg med gratis mat og drikke før avreisen til Miami, med billetter på forretningsklasse foran i kabinen. De er millionærer på bonuspoeng. Les saken

Lise (31) sparer 350.000 kroner i året

Foto: Siv Dolmen

Lise Vermelid Kristoffersen skal bli økonomisk uavhengig før hun er 40 år. For Eivind Berg ble en Playstation en dyrekjøpt erfaring, mens for Kjersti Grønseth har det gått sport i å spise billig. Møt de tre pengebloggerne her. Les saken