Foto: Shutterstock

En privatøkonomi-journalists bekjennelser

Når mamma har rett (om samboerfellen)

Det er hardt å innrømme, men av mammas mange velmenende økonomiråd, er det ett jeg virkelig burde høre på.

Etter tolv år som journalist med privatøkonomi som spesialområde har jeg gitt leserne råd om det aller meste innen temaet, og jeg har også prøvd å følge de fleste av rådene selv. Noe annet ville jo unektelig vært litt flaut.

Men på tross av min etter hvert ganske omfattende kunnskap om hvordan man kan unngå å havne i et økonomisk uføre, så er det fortsatt én som stadig virker å være litt i tvil om min egen økonomi er på stell – nemlig mamma.

Les også: 9 triks: Slik fikser du ulønnet permisjon
Hør også Pengerådet-episoden:
Hallgeir Kvadsheims råd til kvinner som jobber deltid

Prøv Dine Penger+ i 30 dager for kun 1 krone!

Astrid Dalen, reportasjeleder i DinePenger
Astrid Dalen, reportasjeleder i DinePenger
Foto: Krister Sørbø

Stadig vekk kommer hun derfor med gode pengeråd som hun har plukket opp i et ukeblad eller et TV-innslag. Omtrent sånn kan det for eksempel høres ut hvis jeg slår på tråden til henne en kveld, og hun i løpet av samtalen begynner å formidle noen tips hun har fått med seg i et God Morgen Norge-innslag:

– Hvordan går det, Astrid? Er du sliten? Gikk det greit å legge ungene i dag?

– Gikk greit. Litt sliten, men ...

– Jeg så på God Morgen Norge her om dagen. Han fra Luksusfellen var gjest. Jeg liker å se på Luksusfellen, jeg, vet du. Det er jo ikke så mye å se på TV for tiden.

– Hallgeir Kvadsheim, kanskje? Ja, han er ekspert for oss i Dine Penger også. Jeg har faktisk laget noen sånne podkaster med Hallg ...

– Ja ja, de snakket om bufferkonto. Det er så viktig, det. Å ha noen tusen på konto i tilfelle vaskemaskinen ryker. Har du ordnet deg med det, Astrid?

– Ja, jeg har spart tett innpå et par månedslønner. Og så har jeg akkurat skrevet en sak om at det er lurt med bufferkon ...

– Ja, og så var det visst lurt å spare litt hver måned. De fleste klarer jo å spare 500 kroner i måneden. Sparer du noe fast hver måned?

– Ja, jeg har satt opp fast, månedlig spareavtale i fond ... Mamma, du husker at jeg er journalist – I DINE PENGER..?

Nå spilles ballen litt frem og tilbake noen ganger, og jeg svarer selvsikkert. Jo da, vi har sikret oss så god rente på lånet vi kan få. Og ja da, vi har gått gjennom forsikringsavtalene våre, og vi har godt under 75 prosent belåningsgrad på huset.

Men både jeg og mamma vet at vi nærmer oss vendepunktet. Det punktet hvor jeg kan se for meg hvordan mamma retter seg litt opp i lenestolen i andre enden av telefonen, og gjør seg klar til å sette inn nådestøtet:

– Men den samboeravtalen – den har dere ikke laget ennå..?

Det knyter seg like mye i magen hver gang. For vi har jo ikke det. I år er vi samboere på 16. året, vi har fått to barn, og vi har bygd et hus sammen. Men den avtalen har vi aldri fått somlet oss til å skrive.

Og både jeg og mamma vet at det er jeg som ville tapt mest på et samlivsbrudd. For det er samboeren min som på papiret står som eneeier av eiendommen, da det er snakk om et småbruk som han har arvet og har odelsrett til, og som svigerforeldrene mine også bor på.

Den muntlige avtalen var riktignok – etter forslag fra regnskapsfører – at jeg skulle opparbeide meg en viss prosent av eierandelen hvert år, siden jeg også betaler ned på lånet og hadde med meg noe egenkapital inn etter salg av leilighet. Men dette er altså ikke nedskrevet noe sted.

Så dersom jeg og min samboer en dag hadde bestemt oss for å gå hver til vårt, og vi hadde skiltes som bitre uvenner, ville jeg risikert å bli stående på bar bakke. For vi har ingen nedskrevet samboeravtale.

Jeg pleier å unnskylde meg overfor mamma med at vi en gang hadde laget avtalen, og hadde tenkt å ta den med til et vennepar for å få dem til å sette vitneunderskriftene sine på den. Men så glemte vi avtalen i siste øyeblikk – og det er nå omtrent fire år siden.

Det er heller ingen god unnskyldning at vi ikke er alene om å være slappe på dette med samboeravtaler. Undersøkelser har vist at så mange som 3 av 4 samboerpar dropper å skrive samboeravtale. Mange er ikke klar over konsekvensene ved å droppe kontrakten. De tror kanskje at man ved samboerskap automatisk opparbeider seg likt eierskap til bolig eller andre eiendeler – noe man ikke gjør.

Mange flytter kanskje også inn hos samboerens bolig, og begynner å betale ned på lånet, men uten å få tinglyst hjemmel i boligen. Ifølge Huseierne-advokat Karianne Listerud Lund har dette av norske domstoler blitt ansett som å betale husleie, og ikke som om man kjøper seg inn i boligen.

Vil du få med deg alt? Følg oss på Facebook og Instagram. Bli også med i Pengerådets Facebook-gruppe.

Videre skjer det i en del tilfeller at en av partene i hovedsak betaler de løpende utgiftene som mat eller klær og utstyr til barna, mens den andre betaler ned på bolig og/eller bil og dermed øker verdiene sine ytterligere gjennom samboerskapet – den såkalte melk og brød-fellen. Og dessverre er det ofte vi kvinner som står igjen som den tapende part hvis samboerskapet en dag tar slutt.

Min oppfordring til andre kontraktløse samboere på kvinnedagen, er å gå hjem til kjærestene deres og si: «Du, skal vi ikke sette opp den samboeravtalen?». Det har i alle fall jeg planer om.

En ting er at jeg vil sikre meg som best jeg kan i fall samboerskapet skulle ryke. Men jeg gleder meg også til å si til moren min – neste gang hun har fått noen gode tips på frokost-TV – at : «Jepp, samboeravtalen er laget og underskrevet. Du vet, jeg jobber jo tross alt med å gi andre folk råd om økonomi».

PS: Trenger du en ferdig oppsatt avtale hvor det bare er å fylle inn opplysninger? Huseiernes Landsforbund markerer kvinnedagen med å gi bort gratis samboerkontrakt.

Prøv Dine Penger+ i 30 dager for kun 1 krone!

Lise (31) sparer 350.000 kroner i året

Lise Vermelid Kristoffersen skal bli økonomisk uavhengig før hun er 40 år. For Eivind Berg ble en Playstation en dyrekjøpt erfaring, mens for Kjersti Grønseth har det gått sport i å spise billig. Møt de tre pengebloggerne her. Les saken her!

Ida vil få flere kvinner hektet på aksjer

Fond og aksjer er fortsatt kraftig mannsdominert. Møt tre damer som vil endre på dette. Les saken her!

Bitt av sparebasillen

Jenny Lund har alltid vært en sparer, men sparesnakk i sosiale medier har gitt ny boost til sparingen. Gjerrigknark-Rune Nikolaisen er gammel i gamet, mens Alf Jørgen Schnell nekter å kaste seg på trenden. Les saken her!