STOR SUPPE: Det er vanskelig å peke på en konkret faktor når man skal avgjøre verdien på et kunstverk. Andy Warhol, som blant annet malte Campbell’s Soup Cans, mente at det noen til enhver tid var villig til å betale for et kunstverk, var riktig pris.
STOR SUPPE: Det er vanskelig å peke på en konkret faktor når man skal avgjøre verdien på et kunstverk. Andy Warhol, som blant annet malte Campbell’s Soup Cans, mente at det noen til enhver tid var villig til å betale for et kunstverk, var riktig pris.
Foto: NTB Scanpix

Dette gjør et kunstverk verdifullt

Kunst vi kjøper dyrt i dag, kan i morgen være grovt overpriset – og omvendt: Verk kjøpt av ukjente kunstnere i dag, kan om noen år være umåtelig kostbare.

«Verdien av et kunstverk er det noen til enhver tid er villig til å gi for det.»

Dette hevdet Andy Warhol, amerikaner og en av forrige århundres mest betydningsfulle kunstnere. Warhol gir oss svaret på spørsmålet om hvilken pris som er den «riktige» for et kunstverk.

Men har han gjort oss klokere? For hvem er «noen»? Er det deg? Er det meg? Eller er det kanskje representanter for kunstverdenens meningsbærende elite som forteller oss «andre» om pris og verdi? Men selv «

Bli abonnent for å lese videre.
Er du abonnent? Logg deg inn her
Prøv 1 måned for 1 krone
Les Dine Penger digitalt

Alt innhold på dinepenger.no.
Avslutt når som helst.

Prøv 1 måned for 1 krone

Ordinærpris kr 69,- pr. mnd.

Digitalt hver dag og magasinet levert hjem

Alt innhold på dinepenger.no.
+ magasinet levert hjem 11 ganger i året.

Prøv 1 måned for 1 krone

Ordinærpris kr 79,- pr. mnd.