I oktober slo kleskjeden PM seg konkurs. Klær og skotøy er blant varene som har bidratt til dårlige varekonsumtall.
I oktober slo kleskjeden PM seg konkurs. Klær og skotøy er blant varene som har bidratt til dårlige varekonsumtall.
Foto: Hans Mortensønn Jordheim

Sjeføkonom: Norsk handelsnæring forstår ikke endringene som står bak butikkdøden

Varekonsum er en nøkkel for hvordan vi måler norsk BNP. Sjeføkonom Jan Ludvig Andreassen mener den er blitt en dårligere indikator for norsk økonomi. – Før var vi stolte av hva vi hadde, nå er vi stolte av hva vi gjør.

I tredje kvartal ble varehandelen trukket frem som en av grunnene til at BNP kun økte med 0,3 prosent for Fastlands-Norge. Varekonsumet for tredje kvartal var 1,4 prosent lavere enn andre kvartal. Forbruket stagnerer.

Det siste året har det blitt satt konkursrekord i Norge, og i for eksempel Aust-Agder har nesten hver femte fysiske butikk forsvunnet. 

Nordmenn har forandret seg, og konsekvensene kan bli store.

Endringer

Vare- og tjenestehandel står for rundt 42 prosent av BNP, ifølge SSB.

Bli abonnent for å lese videre.
Er du abonnent? Logg deg inn her
Prøv 1 måned for 1 krone
Les Dine Penger digitalt

Alt innhold på dinepenger.no.
Avslutt når som helst.

Prøv 1 måned for 1 krone

Ordinærpris kr 69,- pr. mnd.

Digitalt hver dag og magasinet levert hjem

Alt innhold på dinepenger.no.
+ magasinet levert hjem 11 ganger i året.

Prøv 1 måned for 1 krone

Ordinærpris kr 79,- pr. mnd.