HØYESTERETT: Forbrukeren stakk av med seieren i landets øverste domstol.
HØYESTERETT: Forbrukeren stakk av med seieren i landets øverste domstol.
Foto: Gorm Kallestad, NTB scanpix

DNB tapte gigantsøksmål: Må betale 350 millioner

Høyesterett har besluttet at 180.000 fondskunder må få prisavslag.

Dommen fra Høyesterett ble offentliggjort klokken 10, og der heter det at DNBs anke fra lagmannsretten forkastes.

Tapet blir også bekreftet av DNB overfor E24 fredag formiddag.

– Høyesterett har i dag gitt Forbrukerrådet medhold i saken mot DNB Asset Management. Vi erkjenner at vi ikke nådde frem med vårt syn om at fondene det var snakk om var forvaltet i tråd med det som var forespeilet kundene, skriver informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB i en melding til E24.

Prøv Dine Penger+ i 30 dager for kun 1 krone!

Det betyr at DNB nå skal betale ut rundt 350 millioner i honorarer til andelseierne, i tråd med dommen, legger Westerveld til.

– Vi kommer til å betale ut disse pengene så raskt som praktisk mulig. Kundene vil få beskjed fra oss så snart vi er klare til å betale ut, så de trenger ikke å ta kontakt med oss. Alle kunder som har krav på erstatning vil få brev i nettbanken eller i posten der de blir bedt om å gi banken tilbakemelding på hvilken konto de ønsker pengene utbetalt på, skriver han.

Saken er omtalt som «norgeshistoriens største gruppesøksmål», og de rundt 180.000 fondskundene måtte selv si fra om de ikke ønsket å bli med på søksmålet.

Forbrukerrådet krevde i lagmannsretten 431 millioner kroner i erstatning på vegne av 180.000 fondskunder, og mente DNB ikke hadde forvaltet kundenes penger aktivt nok.

– Det prinsipielle i denne saken er nå avklart: Har du betalt for mye for en tjeneste, så har du krav på prisavslag – også når du har handlet finansielle produkter. Det er av stor betydning for svært mange forbrukere, skriver direktør for Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket i en pressemelding.

Striden har stått om DNB Norge-fondene, og om de har vært aktivt eller passivt forvaltet.

Forbrukerrådet mente banken har tatt seg for godt betalt sammenlignet med hva kundene har fått tilbake.

DNB avviste kravet fullstendig, og mente at DNB Norge-fondene hadde vært aktivt forvaltet.

I Oslo tingrett tapte Forbrukerrådet i januar 2018. Tingretten mente de ikke fant grunnlag for at andelseierne ikke fikk den ytelsen de hadde betalt for.

Tingretten ville heller ikke ta stilling til hva som skal være minstekravet for aktiv forvaltning, og mener det er politikerne som må avgjøre om det skal stilles strengere krav til fond.

Borgarting lagmannsrett gjorde imidlertid helomvending og dømte DNB til å betale hvert gruppemedlem 0,8 prosent av vedkommendes andel fra 2010 til 2014, samt et beløp tilsvarende den faktiske avkastningen andelseierne hadde tapt i denne perioden.

Ifølge Forbrukerrådets beregninger skulle kundene få tilbake anslagsvis 345 millioner kroner. Kravet lå altså på 431 millioner i prisavslag.

DNB måtte også betale sakskostnader på omtrent 14,2 millioner kroner.


Prøv Dine Penger+ i 30 dager for kun 1 krone!


Så mye bør du ha på bufferkontoen

Det er en myte at du trenger to-tre månedslønner på bufferkontoen, mener ekspertene. Men hvor mye bør du egentlig ha – og hvor bør pengene plasseres for å oppnå best mulig avkastning? Les saken her!

Slik sikret bonusjegerne seg «gratis» luksusreise til Australia

Mange nok kjøp av rett type dagligvarer kan gi deg gratis flyreise. Kameratene Kaspar og Henrik tok den helt ut og samlet bonuspoeng i fire måneder – før de fløy «down under» på første klasse. Les saken her!

16 ting du (kanskje) ikke visste om BSU

BSU er landets beste spareordning. Men visste du at du bør droppe BSU-sparingen enkelte år, og at noen banker lar deg sette inn 300 000 kroner på én gang i BSU 2.0? Les saken her!