STORE SKADER: Heldigvis ble ingen mennesker skadd i brannen på Sola, men det er anslått at så mange som 300 biler er ødelagt. Én av bilene tilhørte Terje Steinsland.
STORE SKADER: Heldigvis ble ingen mennesker skadd i brannen på Sola, men det er anslått at så mange som 300 biler er ødelagt. Én av bilene tilhørte Terje Steinsland.
Foto: Carina Johansen

Terje hadde bare ansvarsforsikring på bilen – så brant den opp i p-huset på Sola

Selv om han har spart et par hundrelapper i måneden på forsikringen, angrer Terje Steinsland nå på at han ikke valgte delkasko.

Tirsdag denne uken kom meldingen om brann i parkeringshuset på Stavanger lufthavn, Sola. Brannen, som skal ha startet i en eldre dieselbil, viste seg å være vanskelig å slukke, og etter flere timer med voldsom brann kollapset også deler av bygningen.

Ifølge brannvesenet kan så mange som 300 biler ha blitt ødelagt i brannen. Informasjonssjef i forsikringsselskapet If, Sigmund Clementz var imidlertid raskt ute med å berolige dem som hadde mistet bilen sin i parkeringshus-brannen, med at bilbrann blir dekket hvis man har kasko eller delkasko i forsikringen sin.

– Men dersom du kun har ansvarsforsikring, som er den minste typen, så er bilbrann ikke dekket, uttalte han til VG, før han la til at de aller fleste har enten kasko eller delkasko.

Terje Steinsland tilhører mindretallet som kun har huket av for ansvarsforsikring på bilen – og restene av den står nå inne i ruinene etter brannen på Sola.

– Jeg så ikke på det som noe problem å la bilen stå der noen timer, men nå har jeg fått se hvor fort ting – som man selv er helt uforskyldt i – kan skje, sier han til Dine Penger.

Bilen som Steinsland hadde parkert i parkeringshuset noen timer, mens han selv skulle på en dagstur med fly, var av typen Peugeot Expert. Nærmere bestemt var det en varebil som Steinsland hadde fått for en billig penge av arbeidsgiver, og som han hadde restaurert med tanke på videresalg. Han hadde dermed tenkt at det ikke ville være nødvendig med noe annet enn ansvarsforsikring, og anslår at han sparte en hundrelapp eller to i måneden på å velge bort delkasko.

Vanligvis pleier Steinsland å få noen til å kjøre seg til flyplassen, men siden bilen ikke hadde blitt kjørt noe særlig på en stund, tenkte Rogalands-mannen at det kunne være en god idé å bruke Expert-en til flyplassen.

– Jeg hadde parkert akkurat der det har rast ut, eller rett ved siden av. Jeg har kjørt forbi der nå i etterkant, og kan ikke se bilen – til tross for at den er ganske høy – så det ser ut som om den er totalt borte, sier Steinsland.

STORBRANN: Arbeidet med å slukke brannen på Sola var tidkrevende og vanskelig for brannmannskapene.
STORBRANN: Arbeidet med å slukke brannen på Sola var tidkrevende og vanskelig for brannmannskapene.
Foto: Carina Johansen


Til tross for at han ikke hadde delkasko eller kasko på bilen, har Steinsland fulgt oppfordringen om å registrere skaden hos sitt forsikringsselskap Storebrand. Han har også fått vite at det kanskje kan være mulig å få igjen noe på forsikringen gjennom ansvarsforsikringen til eieren av bilen som tok fyr.

Det som kompliserer Steinslands situasjon er at bilen – på det tidspunktet den sto parkert på Sola lufthavn – allerede var solgt videre, men ennå ikke hentet av kjøper.  Bilkjøper er informert hva som har skjedd.

– Verdien på bilen var vel ikke på mer enn 30.000-40.000 kroner, så det er ikke noe stort tap. Men det er jo alltid kjedelig å tape penger, sier Steinsland.

– Ble brannen en vekker for deg når det kommer til forsikringsbehov?

– Jeg har noen ganger tenkt at man aldri kommer til å trenge disse forsikringene, så det ble vel en vekker, ja.

Etter parkeringshusbrannen har Steinslands forsikringsselskap, Storebrand, fått mange telefonhenvendelser, og det er meldt inn skader på over 40 biler.

Kommunikasjonsansvarlig i Storebrand, Margrethe Assev.
Kommunikasjonsansvarlig i Storebrand, Margrethe Assev.
Foto: Lise Eide Risanger/Storebrand

– Vi i anbefaler alle våre kunder å ta kontakt slik at vi kan få registrert skaden – også de som kun har ansvarsforsikring. Da vil de få råd og veiledning om hvordan de går fram videre, sier kommunikasjonsansvarlig i Storebrand, Margrethe Assev.

Hun legger til at det foreløpig er vanskelig og for tidlig å gi en konkret tilbakemelding om hvilke forhåpninger denne kundegruppen bør ha til å få igjen erstatning. Nå må det først gjøres et tilfredsstillende sikringsarbeid på branntomten, før forsikringsselskapene får tilgang til området.

– Etter det vil vi innen rimelig tid kunne få oversikt over skadeomfanget og starte skadeoppgjøret. Vi prioriterer dette svært høyt, sier Assev.

Storebrand oppgir at omtrent 1 av 10 biler har kun ansvarsforsikring, og at dette i hovedsak dreier seg om eldre biler med lav verdi som kjøres lite. I Storebrands nettløsning er det ikke mulig å velge kun ansvarsforsikring for biler som er nyere enn 10 år. Hvis kundene likevel ønsker dette, må de kontakte kundesenteret for behovsavklaring, og får informasjon om at de ved å velge kun ansvarsforsikring ikke får dekket skader på egen bil.

– Hvor mye kan kunden spare på å velge bort delkasko?

– Ved å velge ansvar fremfor delkasko kan man redusere prisen med rundt 40 prosent for ordinære eldre biler. Kasko avhenger av en rekke kriterier som bonus, alder, type bil og så videre, forteller Assev.

I en guide til hvordan man kan få billigere bilforsikring har Dine Pengers økonomiekspert, Hallgeir Kvadsheim, tidligere anbefalt at særlig unge bilførere med eldre biler gjerne kan droppe fullkasko.

Dine Pengers privatøkonomiekspert, Hallgeir Kvadsheim.
Dine Pengers privatøkonomiekspert, Hallgeir Kvadsheim.
Foto: Thomas Andreassen

– Min tommelfingerregel er at biler med en verdi under 100.000 gjerne kan ha delkasko, ikke fullkasko. Men er du avhengig av bilen i det daglige, og ikke har råd til å erstatte en totalskadet bil, bør nok grensen være mye lavere, sier Kvadsheim.

Han påpeker at valget også avhenger av alder, biltype, og ikke minst kjønn. Unge kvinner har for eksempel mye lavere risiko for skader på egen bil, og kan derfor i større grad velge delkasko.

– Så sjekk differansen for akkurat din forsikring, råder Kvadsheim.

Han påpeker videre at jo lavere verdi det er på bilen, jo større grunn er det også for å droppe delkasko og kun ha ansvarsforsikring.

– I nettopp et slikt tilfelle som med vårt case, hvor en kassert bil blir kjøpt for videresalg og kjøres minimalt på veien, bør man ha bare ansvarsforsikring. At man mister en bil i en så spesiell brann beviser i alle fall ikke at ansvarsforsikring «alltid» er for lite, slår økonomieksperten fast.

Prøv Dine Penger+ i én måned for kun 1 krone! Trykk her for å gå til tilbud.

Så mye bør du ha på bufferkontoen

Det er en myte at man trenger to-tre månedslønner på bufferkontoen, mener ekspertene. Men hvor mye bør du egentlig ha – og hvor bør pengene plasseres for å oppnå best mulig avkastning? Les saken her!

Slik ville ekspertene investert 100.000 kroner nå

AksjeNorge-lederen hadde satt halvparten av pengene i noe fondsforvalter Jan Petter Sissener er prinsippmotstander av. Slik ville fem eksperter og én menigmann investert 100.000 kroner nå. Les saken her! 

16 ting du (kanskje) ikke visste om BSU

BSU er landets beste spareordning. Men visste du at du bør droppe BSU-sparingen enkelte år, og at noen banker lar deg sette inn 300 000 kroner på én gang i BSU 2.0? Les saken her!