GJØR ENDRINGER: Nordnet jobber fremdeles med å ta med seg «det beste fra Netfonds». Mange kunder er hittil langt fra fornøyd. 
GJØR ENDRINGER: Nordnet jobber fremdeles med å ta med seg «det beste fra Netfonds». Mange kunder er hittil langt fra fornøyd. 
Foto: Hans Jordheim

Hobbyinvestorer raser mot Nordnet

Gamle Netfonds-kunder er blitt Nordnet-kunder. Mange ser på endringen som en kraftig forverring og flere har funnet seg andre tjenester.

Like før jul i fjor annonserte svenske Nordnet at de hadde kjøpt opp konkurrenten Netfonds, Norges første nettmegler. Dannelsen av «den ledende nettmegleren i Norge» ble fullført i juni, da de to selskapene fusjonerte og skapte det Nordnets Norge-sjef Anders Skar har beskrevet som en perfekt match. 

Den beskrivelsen vil en rekke av de omtrent 80.000 Netfonds-kundene som er blitt flyttet over til Nordnets sider være uenig i.

– Det har vært en fullstendig nedtur å bli flyttet fra Netfonds til Nordnet. Ikke én eneste positiv opplevelse med byttet, sier Erlend Strømsvik (42). 

Han har latt seg skuffe over en tjeneste som krever flere klikk og oppleves tregt, har mindre informasjon, mangler prisgrafer på mer avanserte instrumenter og som ifølge ham ofte stopper automatisk oppdatering av priser på et instrument. 

FUSJONERT: Etter sammenslåingen med Netfonds har Nordnet omtrent 140.000 aktive kunder.
FUSJONERT: Etter sammenslåingen med Netfonds har Nordnet omtrent 140.000 aktive kunder.
Foto: Hans Jordheim

– Jeg hadde store forhåpninger, Nordnet er jo den ledende aktøren for småsparere i Norden, mens Netfonds på en måte var den samme gamle siden som nesten ikke ble endret på de siste ti årene. Men det var en ordentlig nedtur å ta imot nettsiden. At man ikke engang kan få opp en graf for kjøps- og salgskurs på derivater, er overraskende, sier Strømsvik.

Høsttilbud: Prøv Dine Penger+ i 3 måneder for 69 kroner

Og Strømsvik er langt ifra alene om å være skuffet. Tidligere Netfonds-kunder har i flere måneder uttrykt sin sterke misnøye i diverse internettfora: 

På tekinvestor.no, i Facebook-gruppen Aksjeforum og ikke minst på forumet til Finansavisen, med tråder som «Nordnet er forferdelig dårlig?», «Netfonds – dypt savnet» og «Netfonds – et mareritt for kundene».

Ett av innleggene lyder slik:

– Netfonds' aksjeoversikt var ryddigere og lettere å bruke for menigmann. De nye løsningene er mer laget for eksperter. Hvis ønsket var å fjerne seg fra små og nye aksjonærer, så har de lykkes.

Skjermdump fra forumet til Finansavisen viser mye diskusjon om Nordnet. 
Skjermdump fra forumet til Finansavisen viser mye diskusjon om Nordnet. 

Noen kunder har imidlertid gått et steg lenger enn kun å ventilere frustrasjonen på nett og har klaget Nordnet inn til Finansklagenemdna. Instansen har siden juni i år mottatt ni saker mot meglerhuset. 

I årets fem første måneder kom det til sammenligning åtte klager (ingen til Netfonds), mens det ble fem klager (én til Netfonds) i hele 2018. Siden sakene etter fusjoneringen ennå ikke er behandlet av sekretariatet i Finansklagenemnda, kan foreløpig ikke klagenes innhold kommenteres, sier administrerende direktør Harald Sverdrup. Han påpeker også at det fremdeles er snakk om lave tall. 

LES OGSÅ: Dette er svenskefondet som knuser børsen (+)

Ikke overraskende forteller Nordnets Anders Skar at de også har fått en del henvendelser de siste månedene. Han fremholder for øvrig at fusjoneringen har gått mer eller mindre som forventet. 

– Det er alltid utfordrende når man skal flytte kunder fra én plattform til en annen, både av hensyn til det tekniske og også det menneskelige. Forandring er vanskelig og en del av frustrasjonen henger nok sammen med at ting er nytt, men i det store og hele vil jeg si overgangen har vært vellykket. Samtidig må vi være ydmyke og si at noe var bedre hos Netfonds enn det er hos oss nå, sier Skar.

LOVER BEDRING: Norge-sjef Anders Skar i Nordnet sier han lytter til tilbakemeldingene og vil fortsette å jobbe for å flytte mer av det beste ved Netfonds over til Nordnet. 
LOVER BEDRING: Norge-sjef Anders Skar i Nordnet sier han lytter til tilbakemeldingene og vil fortsette å jobbe for å flytte mer av det beste ved Netfonds over til Nordnet. 
Foto: Terje Pedersen, NTB scanpix

En umoden og lite tilfredsstillende tjeneste for teknisk analyse er blant tingene som misfornøyde Netfonds-emigrerte Nordnet-kunder klager på. De fremhever også at grafer ikke oppdateres automatisk og at det kan oppleves uforståelig hvilken selgerkurs man får – for å nevne noe. 

– Vi tar gradvis steg for å imøtekomme behovene, sier Anders Skar. 

LES OGSÅ: Ny bank setter automatisk ned renten din (+)

Nordnet fikk for eksempel på plass forbedrede grafer og første versjon av teknisk analyse i slutten av august. Skar forteller at de fremover denne måneden vil fortsette å jobbe med å utvikle denne og få inn flere indikatorer.

– Og når det gjelder automatisk oppdaterte kurser, er strømmende realtidskurser nå på plass i det som heter «Mine lister», i tillegg til på instrumentsider og ved ordrelegging inkludert ordredybde. Videre utover høsten skal vi jobbe for å få hele nettsiden strømmende i realtid, sier han.

– Er dere overrasket over hvor godt Netfonds' kunder var blitt vant til deres tjeneste, og at en del av dem virkelig ikke setter pris på overgangen? 

– Nei, vi har respekt for at de hadde en god tjeneste, som var bygget fra bunnen og over en lang periode, og som de var komfortable med. Men vi ser at mange er fornøyde også - vi får tilbakemelding fra kunder som opplever at de har fått bedre tjenester enn de hadde før. De trekker frem en bedre app for aksjehandel på mobil, kurtasjefri handel med bull- og bear-produkter, og tilgang på det sosiale investeringsnettverket Shareville, blant annet.

Skar forteller at noen av de større funksjonene de hittil har flyttet fra Netfonds er muligheten til å belåne investeringskontoer, samt en bedre modell for belåning av aksjer og andre verdipapirer. 

Når prosessen med å ta «det beste fra Netfonds og kombinere det med det beste fra Nordnet» er fullført, vil han ikke spesifisere. 

– Vi jobber med det hele tiden, men det er vanskelig å forplikte seg til en dato. Plutselig skjer det noe i markedet som gjør at vi må hive oss rundt, sier Skar og viser til Sbankens ferske trekk, der de kuttet prisene på over 400 fond. 

Prøv Dine Penger+ i 3 måneder for 69 kroner!  Trykk her for å gå til tilbud.


Den store guiden om utleie

Det finnes i dag over 530 000 utleieenheter i Norge. Utleie av en hybel, en leilighet eller to en kjærkommen inntekt. Men utleie og leieboeren kan fort bli et problem. Les saken

Enkle og smarte grep som øker verdien på boligen din

Takstmann og distriktsleder i Huseiernes Landsforbund, Ole øyvind Moen, som skal tas bilde av i en bolig han er p befaring i i Fredrikstad kommune.
Takstmann og distriktsleder i Huseiernes Landsforbund, Ole øyvind Moen, som skal tas bilde av i en bolig han er p befaring i i Fredrikstad kommune.

Du kan få en solid verdiøkning ved å la boder bli primærareal. Få er bevisste på den viktige forskjellen som kan utgjøre hundretusener. Les saken

Utnytt gråsonene ved utleie av egen bolig

Foto: Terje Pedersen, NTB scanpix

I utgangspunktet er utleie i egen bolig skattefritt, og utleie der du ikke bor, er skattepliktig. Men det finnes flere gråsoner. Slik kan du utnytte reglene. Les saken