ENKLERE LØSNINGER: Enklere, digitale løsninger ser ut til å være det som får de unge til å sette sparepengene sine i fond, ifølge Marit Krohg Owren, leder for spare- og pensjonsprodukter i DNB.
ENKLERE LØSNINGER: Enklere, digitale løsninger ser ut til å være det som får de unge til å sette sparepengene sine i fond, ifølge Marit Krohg Owren, leder for spare- og pensjonsprodukter i DNB.
Foto: DNB

Treffer de unge med robotråd

Bankene ser at digitale løsninger som spare-apper og roboter er en døråpner for den yngre garde til fondssparing.

Fondssalget til personkunder har gått svært godt for DNB første kvartal i 2019, og kanskje kan grepet med å kutte kostnader på fond ha vært med på å gi storbanken litt ekstra medvind i seilene.

Verdipapirfondenes Foreningens (VFF) siste kvartalsstatistikk viser blant annet at DNB har solgt over halvparten av alle fondsandeler til norske privatkunder i første kvartal. Totalt er det solgt fond til personkunder for 2,7 milliarder i Norge i første kvartal i år, og DNB står for 1,4 av de milliardene, ifølge VFF. DNB økte videre markedsandelen med 0,9 prosent i første kvartal, ifølge samme statistikk.

Dette svarte konkurrentene på spørsmål om hvordan de ville svare på DNBs kutt på fondspriser (krever abonnement)

Et av DNBs argumenter for å kutte prisene på fond er at kundene i stadig større grad gjør jobben selv. Og ferske tall fra DNB på fondssalget i appen Spare viser at mange har begynt å ta grep om fondskjøpene selv.

Ifølge DNB kommer én av tre nye fondskunder kommer gjennom appen Spare.

I første kvartal sto Spare for 15 prosent av spareavtalene for fond, og det ble solgt fond gjennom Spare for 359 millioner. Siden lanseringen av Spare i slutten av mai 2017 er det totalt solgt fond gjennom appen for over to milliarder kroner.

  – Vi ser at det treffer særlig godt i aldersgruppen 20–34 år, så det ser ut som at en enklere løsning får flere unge også til å spare i fond, sier leder for spare- og pensjonsprodukter i DNB, Marit Krohg Owren.

For noen uker siden lanserte DNB også en fondsrådgiver (robotrådgiver) i Spare-appen, som DNB håper skal hjelpe flere til å komme i gang med fondssparingen sin.

Siden spareroboten ble lansert uken etter påske har DNB sendt ut over 4000 spareplaner til kunder, basert på svarene de har gitt roboten.

– Fondsrådgiveren vil jo være for dem som ønsker en type støtte i valget om fondssparing. Alder spiller liten rolle, vi finner alle aldre representert i gruppen som ønsker hjelp og støtte. Men det er helt klart at sammen med andre digitale løsninger så er den yngre delen av befolkningen både mer åpen for, og mer komfortabel med, slike tjenester, sier Owren, og tilføyer:

– Vi ser også at fondsrådgiveren også kan være til hjelp for dem som allerede sparer i fond i dag, men ønsker å spare enda mer og gjerne vil ha hjelp til å finne ut hvilket fond de burde spare i.

LES OGSÅ: Sparerobotene skjuler godbitene

Spareroboten Kron opplever også at interessen for fond er god, og vokser med ca. 3–4 prosent per uke. Det er særlig «unge voksne» i alderen 30–50 år som tar den i bruk.

– Den typiske kunden hos Kron ønsker å få bedre avkastning på sparepengene sine uten å bruke for mye tid på å sette seg inn i ulike fond og plattformer. De ønsker en enkel måte å spare som de proffe, og synes det er gøy å følge litt med underveis, forteller daglig leder i Kron, Joar Hagatun.

Gjennomsnittskunden til Kron setter inn litt over 100.000, og 70 prosent følger Krons generelle anbefaling om å ha månedlig spareavtale.

– Det er flest menn som sparer i aksjesparekonto og fondssparing for aksjeselskaper. Kvinner er flinkere til å spare i pensjonsløsningen IPS, som vi også tilbyr i spareroboten, forteller Hagatun.

Les også: En oppskrift for god aksjesparing (krever abonnement)

Nordea kan også si seg fornøyd så langt med interessen for deres sparerobot Nora:

– Vi ser ar vi når nye målgrupper som aldri har spart før og det er nettopp målet med Nora, hun skal gjøre sparing til lavterskel. Vi når unge og kvinner i større grad enn med vanlig tradisjonell rådgivning. Hovedtyngden av brukerne er mellom 25–40 år. Fordelingen menn og kvinner er henholdsvis 60 og 40 prosent, sier kommunikasjonssjef Synne Ekrem.

Sbanken forteller at de ser at det er noen flere kvinner so bruker roboten en tradisjonell rådgivning, men flesteparten av dem som bruker spareroboten er allerede tradisjonelle sparere.

– Sparerobot er fortsatt helt nytt for de fleste, og vi tror det på sikt vil bidra til at nordmenn sparer mer, sier Mari Rørvik, leder for sparing i Sbanken.

– De som har prøvd sier roboten er svært enkel å bruke, også de som ikke har spart i fond tidligere, legger Rørvik til.

Les også: Nå kan du tjene penger på utlån av aksjer (krever abonnement)

Bjørn Erik Sættem,  spareøkonom i Nordnet.
Bjørn Erik Sættem,  spareøkonom i Nordnet.
Foto: Krister Sørbø

Nordnet lanserte sin sparerobot i oktober i fjor, og siden det har 6000 kunder vært gjennom robotrådgivningen for Smartfondene.

1400 norske kunder har valgt å kjøpe Smartfondene for til sammen 60 millioner kroner. 4 av 5 Smartkunder er menn – og majoriteten er mellom 25 og 55 år. Gjennomsnittlig sparebeløp er i overkant av 40.000 kroner.

– Vi ser at det er flest hobbyinvestorer / erfarne sparere som har kjøpt Smartfondene hittil. Dette er nok ulikt andre selskaper, som har rettet robotrådgivningen mot mindre erfarne sparere, sier Sættem.

Har du abonnement på Dine Penger? Prøv oss i én måned for én krone. Her er noe av det vi har skrevet om den siste tiden:

Lise (31) sparer 350.000 kroner i året


Foto: Siv Dolmen

Lise Vermelid Kristoffersen skal bli økonomisk uavhengig før hun er 40 år. For Eivind Berg ble en Playstation en dyrekjøpt erfaring, mens for Kjersti Grønseth har det gått sport i å spise billig. Møt de tre pengebloggerne her. Les saken

Bli millionær på bonuspoeng

Foto: Patrick da Silva Sæther


I «gullstua» på Oslo Lufthavn Gardermoen koser Christian Jostad og Tore Dyrseth seg med gratis mat og drikke før avreisen til Miami, med billetter på forretningsklasse foran i kabinen. De er millionærer på bonuspoeng. Les saken

Velg riktig lastesykkel

Foto: Siv Dolmen

– Dette er hovedtransportmiddelet til hele familien, sier Kari Anne Solfjeld Eid, mens hun laster både barn og bagasje opp i den praktiske lastesykkelen sin. Men det er store prisforskjeller på lastesyklene. Les saken


Spar tusenlapper på riktig bildelingstjeneste

Foto: Javad Parsa

Dersom du bruker bilen lite og bor i urbane strøk, kan bildeling være noe for deg. Men ikke gå til første og beste tilbyder, for vår pristest viser at det er store prisforskjeller. Les saken